Grenseland

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Piratforl. 2007 Innbundet

Kriminalinspektør Elina Wiik har fått nok, og drar ut på en lengre reise uten mål. Hun havner i en liten søritaliensk by og innleder et forhold til Alex Niro. Ikke lenge etter finner hun ham død i sin egen leilighet. Det skal vise seg at fortiden hans er full av hemmeligheter og Elina blir dratt inn i en malstrøm av hendelser. Dette er den fjerde boken om Elina Wiik.

Mars 2005. Elina Wiik kommer tilbake til Västerås og jobben sin ved politiet der, til tross for muligheter for en ny jobb hos Riks-krim i Stockholm. Det er i hvert fall hennes intensjon helt til hun står innenfor politihusets dør. Da tar hun en ny beslutning - hun snur brått, åpner døren og begir seg ut på en lang reise med bil gjennom Europa. Elina havner til slutt i Italia, nærmere bestemt i den lille byen Monte Angelo i Tarantobukten. Der finner hun stedet hvor hun bare kan være, og vandre i de vakre fjellene som omgir byen. Det er også på stranden nedenfor Monte Angelo hun møter kjærligheten, eller kanskje snarere den voldsomme lidenskapen. Hun blir stormforelsket og innleder et forhold med Alex Niro, en mann som tilfeldigvis har bosatt seg i byen. De treffes hver dag, men en av disse vakre dagene går hun til huset der han bor og finner døren låst. Innenfor ligger Alex død, myrdet, i en stor blodpøl. Elinas liv går i stykker. Hun vender tilbake til Sverige, der hun etter et nervesammenbrudd blir innlagt på sykehus. Etter et par uker på sykehuset oppdager hun at hun er blitt gravid i Monte Angelo. Elina bestemmer seg for å føde barnet, en jente - Minna. Men hvem var Alex Niro, mannen som også er far til hennes barn, og hvorfor ville noen myrde ham? Elina husker blikket hun fikk fra en jente under gatelykten på piazzaen en regnfull natt. Det var noe i det. Det er nå Elina starter jakten på svar og på den eller de som myrdet hennes elskede. En ny lang reise, som leder henne ut på farlige veier, der hun tvinges til å passere mange grenser. Ikke minst for seg selv. På vei mot sannheten. En spennende fortsettelse på historien om Elina Wiik, som kanskje viser at hennes reise bare så vidt har startet. Thomas Kanger har siden 1980 arbeidet som journalist, både i avis og fjernsyn. Siden 1997 har Kanger også arbeidet med videreutdanning av journalister i Palestina og Vietnam.

Forlag Piratforl.

Utgivelsesår 2007