Den første stein

av (forfatter) og Einar Blomgren (oversetter).

Damm 2002 Innbundet

Folkets hus brenner, og sosialdemokratene fortviler. Også fordi den trofaste vaktmesteren blir funnet brent til døde. Brannen må ha vært påsatt. Til å begynne med virker det som om mordbrannsaken i småbyen skal bli en grei sak å oppklare. En bosnisk kroeier blir mistenkt for å ha tent på av hensyn til sine egne økonomiske interesser. Men når den dypt religiøse faren til det eneste vitnet forsvinner sporløst, får saken helt andre dimensjoner. Den unge politikvinnen Elina Wiik mistenker en forbindelse mellom mordbrannen og forsvinningen, og hennes etterforskning i saken skaffer henne fiender blant kolleger, og utsetter henne selv for livsfare. Dette er forfatterens krimdebut, og den første boken i en serie om Elina Wiik og hennes kolleger på politikammeret i Västerås.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2002

Serie Elina Wiik (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Jeg synst faktisk denne var meget brukbar og koste meg en 3-4 timer med aa faa den unna. Jeg strekker meg faktisk opp til en 5 paa terningen.

Her er ei liste over krimseriar, som følger same hovuderpersonen gjennom fleire bøker. Lista inneheld bøker eg har lese eller held på å lese. Kvar serie er representert ved den første boka i serien.

• "Grenseland" av Thomas Kanger
  • "Sangfuglen" av Thomas Kanger