Jenta under jorden

av (forfatter) og Unni Rom Stueland (oversetter).

Cappelen Damm 2022 Heftet

Da politiet finner menneskerester utenfor King's Lynn i Norfolk, mistenker man at det er levningene etter Lucy Downey, en jente som ble kidnappet ti år tidligere. Da rettsarkeolog Ruth Galloway undersøker knoklene, viser det seg - til politioverbetjent Harry Nelsons skuffelse - at de mer enn tusen år gamle. Helt siden Lucy ble kidnappet har Nelson mottatt mystiske brev med referanser til rituelle ofringer. Da enda en jente forsvinner og Nelson mottar et nytt brev, ber han Ruth om hjelp til å tolke brevene. Kan det virkelig være en sammenheng mellom kidnappingen av Lucy for 10 år siden og jenta som er forsvunnet nå? Snart viser det seg at Ruth er i livsfare fordi hun hjelper politiet, og jakten på kidnapperen blir en kamp mot klokken både for den forsvunne jenta og for Ruth.

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788202745653

EAN 9788202745653

Serier Avtrykk (8) Ruth Galloway (1)

Genre Krim

Omtalt sted England

Tildelt litteraturpris Mary Higgins Clark Award 2011

Denne likte jeg godt! Minner meg veldig om William Shaws "Fuglekikkeren" og et par til av ham, jeg er svak for de dystre landskapene i England med saltmarkene og alt det skumle rundt det tydeligvis.

Ruth Galloway er arkeolog og blir bedt om å undersøke noen knokler som er funnet i saltmarkene, kanskje tilhører de et forsvunnet barn? Men knoklene viser seg å være mer enn tusen år gamle.

Krimromaner jeg har lest de siste åra der handlinger foregår på øyer i vest og/eller vanskelig tilgjengelige steder i vest. For eks. Shetland, Island og steder som blir/er utilgjengelige pga for eksempel tidevann etc. Eller steder i vest som bare er sære...
Tidsmessig foregår romanene på lista i vår samtid sånn cirka.
Lista er ordna alfabetisk og seriene er ordna i handlingens kronologiske rekkefølge.

Leseliste.

Målet er like mange som i 2014: minst 24 bøker.

• "De utstøtte" av Elly Griffiths
  • "Det tause vitnet" av Elly Griffiths