Djevelen holder lyset

en Konrad Sejer-krim

Cappelen 2006 Heftet

Irma Funder er 60 år, stygg, uelsket og ensom. Hun lever sitt stille regelmessige liv uten å plage noen, helt til den dagen hennes skjøre fasade splintres av den vakre 18-åringen Andreas og hans kamerat Zipp. Andreas begår sitt livs største tabbe da han trenger seg inn i Irmas hjem. Zipp står utenfor og venter og venter, for Andreas kommer aldri ut igjen. Politiførstebetjent Konrad Sejer og hans assistent Jacob Skarre står nok en gang overfor store utfordringer der spørsmålene er mange og svarene få. Dette er den fjerde romanen om politietterforskeren Konrad Sejer.

Djevelen holder lyset er en psykologisk, urovekkende og intenst spennende roman."Jeg er ikke ond. Men noe kom til mitt hus som jeg ikke kunne rå over. Jeg lever alene, det var ingen her til å hjelpe meg. En evighet satt jeg i kjellertrappen med pannen på knærne. Ikke enb lyd hørtes der nede, alt jeg kjente var lukten av mugg og poteter og støv. Men etterhvert hørte jeg et sus i ørene, som begynte svakt, og deretter steg. Som om noen snudde et timeglass. Sanden begynte å renne."

Ordene tilhører Irma Funder, en sekstiårig, enslig kvinne som lever et stille og tilbaketrukket liv. Tilfeldig hendelser utløser mørke krefter i henne og følgene blir katastrofale.

Karin Fossums bøker med den sindige og sympatiske politietterforskeren Konrad Sejer som gjennomgangsfigur, er oversatt til en rekke språk og nesten alle titlene er filmatisert for kino og TV.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202259068

EAN 9788202259068

Genre Thriller Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Østlandet

Vi skal overleve her, balansere omkring på denne byggeplassen som verden er, som aldri blir ferdig. Vi bygger og bygger, vi tør ikke stanse, så lenge vi bygger, håper vi at noe en dag skal tårne seg opp og overgå alt. Så møter vi noen og hiver oss utpå. Resten er hormoner som flommer, varme, fuktighet, et bankende hjerte. Alt dette som renner inne i oss. Biokjemi. Skjønner du meg?

• Du gjør det ikke enkelt for meg, sa han. - Jeg er bare en mann.
  • Ja, smilte hun. - Stakkars hannen. Så sårbar han ble den gangen han reiste seg på to.

Ringenes Herre av Tolkien, Hellemyrsfolket av Amalie Skram, Folket på Innhaug av Elstad, Ut- og Innvandrere av Vilhelm Moberg, De som beveger verden av Aya Raand, Kildens Utspring av Ayn Rand, Anna Karenina av Tolstoj, Snømannen av Jo Nesbø, Engler og Demoner av Dan Brown og Djevelen holder lyset av Fossum.

Det er så utrolig mange flere jeg skulle ha nevnt, det ser jeg nå. Uansett er dette bøker som har fått terningskast 6 fra meg. Dette føltes som å velge noen av barna dine og dermed velge vekk noen haha :o))

Jeg liker å lese en bok før jeg ser filmen. Ikke alltid det er vellykket, men de gangene boka er bra og filmen likeså da fryder jeg meg.

Trilogien til Stieg Larsson
Drageløperen av Khaled Hosseini
Emma av Jane Austen
Djevelen holder lyset av Karin Fossum
Elskede Poona av Karin Fossum

Det er mange flere gode filmer etter bøker. Det er nesten umulig å begrense seg.

Eg er redd for å døy med uleste bøker på hylla; det kunne eg ikkje levd med, sjølv ikkje somedaude. Her er ei oversikt over det som blei lest i 2015.

Sortert etter rekkefølgjen dei blei lese

Noen bøker vi leser får oppfølgere og blir til triologier, kvartetter og serier. Har samlet mine favoritter her + noen jeg kunne tenke meg å lese :)

Gode, spennende krimbøker som jeg har lest.

• "Se deg ikke tilbake! - en Konrad Sejer-krim" av Karin Fossum
  • "Svarte sekunder - en Konrad Sejer-krim" av Karin Fossum