Den onde viljen

Cappelen Damm 2008 Innbundet

Alex, Philip og Jon har vært gode venner siden barndommen. Under en hyttetur drukner Jon etter å ha falt ut av båten. Er det et hendelig uhell eller er det noe mer som ligger bak? Like etter blir liket av en annen ung gutt funnet, også denne gangen i et vann. Sejer og Skarre har lite å gå etter, men de to sørgende mødrene finner hverandre, og sammen finner de en tråd som skal få det hele til å rakne. Dette er den niende romanen om Konrad Sejer.

Siden barndommen har de tre vært gode venner. Den vellykkede og sjarmerende Axel Friman er den naturlige lederen; den rufsete Philip Reilly er filosofen blant dem med sine evinnelige sitater fra "Koranen", mens lille, spinkle Jon Moreno bare er forsiktig og plaget av dårlige nerver.

Under en hyttetur drukner Jon etter å ha falt ut av båten. Er det et hendelig uhell eller ligger det noe annet bak? Like etter finner noen liket av en annen ung gutt også denne gangen i et vann. Har gutten druknet eller er han offer for en forbrytelse? Sejer og Skarre har lite å gå etter, ungdomsmiljøet på stedet virker ikke avskrekkende og hvorfor skulle noen ønske livet av to så unnselige unge menn? De to sørgende mødrene finner hverandre og sammen finner de en tråd som skal får det hele til å rakne.

Den onde viljen er Karin Fossum's niende roman om førstebetjent Konrad Sejer.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202288549

EAN 9788202288549

Omtalt sted Østlandet

Karin Fossum er en av mine alltime´s favorittkrimforfattere. Få kan matche henne i psykologisk innsikt og gode karakterskildringer i krimgenren. De siste utgivelsene hennes er jeg dessverre ikke helt ajour med, men etter å ha oppdaget lydbokverdenen, kommer jeg etter. Nå er jeg ferdig med Den onde viljen, lest av Nils Ole Oftebro- forøvrig en meget briljant og herlig opplesing av en bok.

Som veldig ofte med Fossums bøker, kommer jeg fort inn i en hudløs fortelling om unge, sårbare mennesker, eller mennesker som kommer på kanten av samfunnet på en eller annen måte, - om deres kamp for tilværelsen, om å passe inn med sine skavanker ofte av psykisk art,- ofte så ømt og vondt skrevet at jeg selv lider av disse stakkars skapningene.
I denne historien er det sårbare, følsomme Jon, som ikke greier å leve med en gjerning han og kompisene Alex og Reilly deltok i hvor en person døde. Det går så hardt utover Jons psyke at han blir innlagt på psykiatrisk. En helg blir han bedt med på hyttetur med kompisene, og selv om han egentlig ikke har lyst fordi han er redd, av en eller annen grunn, blir med. Angsten blir for stor og det går ille..riktig ille. Fossum skildrer Jons angst og paranoia så godt at en får skikkelig vondt av gutten. Dette er et eksempel på Fossums styrke som forfatter.
Et annet eksempel er skildringen av 17 år gamle Tim, den unge vietnameseren, som ikke har noen venner, men som blir bedt med på en fest og drikker seg dødrukken. Alt går over styr og han forsvinner og blir savnet i månedsvis. Han mor, Jo, er en svak sjel som har levd for den snille gutten sin, men hun får aldri se ham mer i live. Det er hjerteskjærende, det er smertefullt- og med Oftebros opplesningstalent blir det bare enda bedre. Eller værre.
Som lydbok er denne kort nok til å få en fin flyt og bli feridig, kun 5 CD´s på totalt ca 6 timer. Det er unnagjort på noen bilturer det. Men dette er en såpass spennende bok, at jeg ikke kunne vente lenge mellom hver gang jeg hørte på den.

Jeg leste forresten i Adresseavisa i dag at Karin Fossum kommer med en ny bok i august: Carmen Zita og døden. (høres ut som det er innvandrere i handlingen også her- noe jeg har sett går igjen i noen av Fossums bøker) Jeg gleder meg hvertfall til denne, og i mellomtiden får jeg sjekke med biblioteket om det fortsatt er noen lydbøker jeg ikke har hørt/bøker jeg har lest av henne, å få tak i.

Mer i bloggen min HER

Den fenget ikke for fragmentert ogenkle pasasjer Denne gab
Ngen skuffet Lindell

Heller en mager frihet enn et fett slaveri.

Tannlegen konstaterte at Axel hadde betennelse i en visdomsrann. Tanna satt nederst til venstre og langt inne i munnen. Alt ser bra ut på overflaten, sa tannlegen, men det ligger noe faenskap i bånn. Og sånn er det jo ofte her i livet, spøkte han.

Sorgen er noe vi skal igjennom, det er som å gå i krigen. Og det er resten av livet som er fienden. Alle nettene, alle timene.

Hvordan vet kroppen at den skal gi seg? Hvem bestemmer når hjertet skal slå det siste slaget, er det en kode i bunnen av oss, en begrenset mengde kraft som vi forbruker, som når man trekker opp en leke?

Hvis den friheten er en pine, da er den ikke mye verdt.

Jeg ønsker meg alltid bøker, men har få venner som elsker bøker så det blir ikke så mange bokgaver som jeg hadde ønsket meg, derfor husker jeg godt de bøkene jeg får i gave. Fra hvem og til hvilken anledning :-)

Ringen er sluttet av Raymond Khoury.

Den onde viljen av Karin Fossum.

De åtte av Katherine Neville.

Kildens Utspring av Ayn Rand.

Samlede dikt av Andre Bjerke.

Vi har rydda i bokhyllene og funne ut at vi må sortere vekk nokre bøker. Derfor denne lista med bøker som eg ønskjer å gje vekk

Noen bøker vi leser får oppfølgere og blir til triologier, kvartetter og serier. Har samlet mine favoritter her + noen jeg kunne tenke meg å lese :)

Her er de bøkene jeg har bestilt ifbm årets Mammut-salg. Bøkene er anbefalt av venner og kjente, samt at jeg har funnet et par andre bøker som jeg også har lyst til å lese. Jeg gleder meg til å starte på denne bunken med bøker :)

• "Brudd" av Karin Fossum
  • "Drapet på Harriet Krohn - kriminalroman" av Karin Fossum