Drapet på Harriet Krohn

kriminalroman

Cappelen 2005 Innbundet

Charles Olav Torp, Charlo, er arbeidsledig, skylder sin tidligere beste kamerat 200 000 og har et dårlig forhold til datteren Julie. Nå går det rykter om at den tidligere kameraten er på utkikk etter en torpedo for å få tilbake pengene sine. Charlo begår et heslig drap for å dekke gjelden og for å oppfylle datterens store drøm om egen hest. Alt blir bedre enn på lenge og fremtiden synes lys og åpen. Hadde det bare ikke vært for Konrad Sejer. Dette er den sjuende romanen om politietterforskeren Konrad Sejer.

Jeg er Charles Olav Torp, tenker han, så rart å våkne i denne tunge kroppen, det er lyder utenfor, men de vet ingenting, de tror at denne dagen er en helt alminnelig dag. Ingen har merket dette skjelvet, men snart vil ringene bre seg og treffe alle de anstendige menneskene. Han ser en menneskemengde for sitt indre, i samme øyeblikk snur de seg og ser på ham, anklagende.

Et mørkt og intenst portrett av en drapsmann. Leseren er med i hans tanker og handlinger fra første stund til gjennomførelsen av det heslige drapet. Et drap som skaffer ham økonomisk frihet til å oppfylle en stor drøm for sin unge datter, Julie. Alt er bedre enn på lenge og fremtiden synes lys og åpen. Hadde det bare ikke vært for Konrad Sejer.

Les utdrag fra boken [pdf]

Finnes også som lydbok.

Anmeldelser:
"Forfatterens innforlivelse i fortvilte menneskers tanke- og følelsesliv er av høy klasse."
Terje Stemland, Aftenposten

"Sterkt om drapsmann"
"Uansett er den et sterkt og annerledes bidrag til årets krimhøst."
Kurt Hanssen, Dagbladet
Les hele anmeldelsen

"Fossum har skrevet en tett og intens bok, hvor man på den ene siden har lett for å føle sympati for Charlo, for så gang på gang bli minnet på at han faktisk er en drapsmann."
Morten Abrahamsen, VG
Les hele anmeldelsen

"Ingen norsk krimforfatter er bedre til å skildre en drapsmanns tanker og følelser enn Karin Fossum."
Svein Kristiansen, Fredrikstad Blad

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788202244866

EAN 9788202244866

Serie Cappelens storbøker

Omtalt sted Østlandet

Av alle ulykker som kan ramme mennesker, er ensomheten den verste.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Samlet inn på Biblioteknorge-lista av:
Hege Bjørkeli, Spesialbibliotekar barn og unge, Elverum bibliotek

Noen bøker vi leser får oppfølgere og blir til triologier, kvartetter og serier. Har samlet mine favoritter her + noen jeg kunne tenke meg å lese :)

i løpet av 2014 har jeg som mål å lese 50 bøker. Likevel går kvalitet foran kvantitet, så det gjenstår å se hvordan dette går. Følg gjerne med =)

(kommer til å skrive bokomtaler her: www.spraakraadblaagg.wordpress.com)

Krim og politietterforskning

• "Brudd" av Karin Fossum