Boktyven

Cappelen Damm Mass Market Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Format Mass Market Paperback

Unikt! Det må være en av de beste, om ikke den beste, av bøkene jeg har lest. Karakterene er gode og originale, selv om jeg følte at det var noen jeg ikke klarte å komme like tett innpå. Det jeg likte best ved boken er fortellersynet. I begynnelsen skjønte jeg ikke helt hvem det var som fortalte historien, men det gikk opp for meg etter hvert. Har du ikke lest boken bør du gjøre det med det samme!

Synest denne boka var veldig fin. Eg liker korleis forfatterene har brukt Mannen med ljåen som fortellerstemme. Synest den har fin oppbygging og gode karakterar. Også er den på ein måte koseleg og trist på same tid.

Det er noen år siden jeg leste den, men husker godt følelsen jeg satt igjen med etter at jeg var ferdig. Den var akkurat som beskrevet på omslaget.... "Jeg bladde og bladde, i håp og ønske om flere sider" Jeg følte en tomhet og tristhet, fordi jeg ikke fikk være med på reisen mer....
Anbefaler på det sterkeste. (Har ikke turt å se filmen, i frykt for at den skal ødelegge min leseropplevelse...)

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Denne var jeg i utgangspunktet litt skeptisk til, som jeg er med ting "alle" anbefaler. Men heldigvis har jeg ikke problemer med å bøye meg for overmakten (som regel). Den satt som ett skudd, språket var det som fasinerte meg mest, og mange setninger leste jeg flere ganger, for liksom å smake på dem. Virkelig en super bok! Jackues Brel, Nina Simone, Edith Piaf og en anelse Tom Waits.

I mørket som råder i mitt mørkt bankende hjerte, vet jeg det. Han ville garantert ha elsket det.
Forstår dere?
Selv døden har et hjerte.

Det var nytteløst. Folkemengden var seg selv. Den lot seg ikke påvirke, her kunne man ikke presse seg frem, eller snakke fornuft. Du pustet med mengden og sang sangene deres. Du ventet på mengdens ild.

Hun var en jente. I det nazistiske Tyskland. Da var det helt på sin plass at hun oppdaget ordenes makt.

Slik Liesel skulle oppdage, har en tyv bruk for mange ting: Evne til å bevege seg lydløst. Mot. Fart. Men det fantes en forutsetning som var enda viktigere enn dette: Flaks.

Hver gang de tok en pause, for å spise eller drikke, spilte han trekkspill, og det var dette Liesel husket best. Mens pappa dyttet eller trakk malerkjerra om morgenen, bar Liesel instrumentet. "Bedre å la malingen bli igjen", fortalte Hans henne, "enn noensinne å glemme musikken".

For ei tid tilbake startet jeg en tråd hvor jeg etterlyste bøker med den sympatiske farsfiguren. Dette var etter at jeg hadde lest flere bøker etter hverandre hvor faren var svært lite sympatisk, som Knausgårds "Ute av verden", Sofi Oksanens "Stalins kyr" og Harry Bernsteins "Den usynlige muren". Jeg greide ikke å komme på noen bøker som hadde kloke, sterke personligheter i farsrollen, og etterlyste tips på slike romaner. Heldigvis kom det inn mange gode forslag, og det er plass til flere :))

Mange finner lesergleden først på ungdomsskolen, og når de skal videre til videregående skole, får jeg ikke lenger fortalt dem om alle de fine bøkene der ute som de bør prøve å få lest i årene som kommer. Få av bøkene på denne listen vil overraske, men det bør være noe for en hver her. Det er litt tilfeldig hva som er lagt inn av norske og engelske utgaver, og bøkene er så pass ulike at de slettes ikke vil passe alle. Beskrivelser vil bli lagt til etter hvert, sammen med flere bøker. Rekkefølgen er nokså tilfeldig.

--En bok basert på et eventyr
--En bok som har vunnet National book award
--En Young Adult bestselger
--En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
--En bok med handling fra ditt hjemsted
--En bok oversatt til engelsk
--En kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
--En bok hvor handlingen er i Europa
--En bok på under 150 sider
--En New York Times bestselger
--En bok som blir til film dette året
--En bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
--En selvutviklingsbok
--En bok du leser ut på en dag
--En bok skrevet av en kjendis
--En politisk memoar
--En bok som er minst 100 år eldre enn deg
--En bok på mer enn 600 sider
--En bok fra Oprah's bokklubb
--En science- fiction roman
--En bok anbefalt av et familiemedlem
--En tegnet roman
--En bok publisert i 2016
--En bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
--En bok hvor handlingen er om sommeren
--En bok og dens prequel
--Et mordmysterium
--En bok skrevet av en komiker
--En dystopi
--En bok med blått omslag
--En diktsamling
--Den første boken du ser i en bokhandel
--En klassiker fra det 20 ende århundre
--En bok fra biblioteket
--En selvbiografi
--En bok om en roadtrip
--En bok om en kultur du er ukjent med
--En satirisk bok
--En bok hvor handlingen foregår på en øy
--En bok som garantert vil gi deg glede

Mange titler som berører bøkenes verden

Bøker hvor fortellingen (eller deler av den) foregår under andre verdenskrig.