Den digitale festning

av (forfatter) og Peter A. Lorentzen (oversetter).

Bazar 2005 Innbundet

Når NSAs uovervinnelige supercomputer stilles overfor en mystisk kode den ikke klarer å knekke, blir sjefskryptograf Susan Fletcher tilkalt. Det hun avdekker, sender sjokkbølger gjennom maktens korridorer. NSA, en av USAs mektigste og hemmeligste organisasjoner, blir holdt som gissel med en kode som er så genial at den vil lamme landets samlede etterretning. Susan fanges i et desperat kappløp på liv og død. Hun opplever svik på alle kanter, og må ikke bare kjempe for sitt land, men også for mannen hun elsker.

Da NSAs uovervinnelige supercomputer stilles overfor en mystisk kode den ikke klarer å knekke, blir sjefskryptograf, Susan Fletcher, en brilliant og vakker matematiker, tilkalt. Det hun avdekker, sender sjokkbølger gjennom maktens korridorer. NSA, en av USAs mektigste og hemmeligste organisasjoner blir holdt som gissel . ikke med våpen eller bomber, men en kode så genialt kompleks at den vil lamme landets samlede etterretning dersom den slippes løs. Susan Fletcher fanges i et desperat kappløp som bringer leseren fra maktens hemmelige korridorer, via Tokyos skyskrapere, til Spanias mektige katedraler. Det er en kamp på liv og død . et avgjørende forsøk på å ødelegge en genial og ugjennomtrengelig formel som truer med å viske ut verdens maktbalanse. Susan opplever svik på alle kanter, og må kjempe alene. Ikke bare for sitt land, men også for sitt liv, og til sist . også for mannen hun elsker.

Den digitale festning er rystende aktuell og spekket med etterretningshemmeligheter. Den bringer leseren dypt inn i den mektigste etterretningsorganisasjonen i verden . National Security Agency (NSA). NSA har operert med milliardbudsjetter og har vært ultrahemmelig og ukjent for de fleste før boken til Dan Brown kom på markedet.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2005

Genre Thriller

Nær framtid med gjenkjennelig teknologi. Jeg leter lenge mellom hver gang jeg finner bøker jeg synes passer i denne kategorien. Ikke helt Cyberpunk. Serier er representert med første bok men her er også enkeltstående noveller. Kom gjerne med tips om du vet om andre.

Leseliste for sommeren. Varme dager på stranden. Sol på båten. Med lommelykt i teltet. Jeg skal lese mange fine bøker.

Leste og uleste bøker i bokhylla

• "Iskaldt bedrag" av Dan Brown
  • "Den siste tempelridder" av Raymond Khoury