Daniel

2010 Heftet

På 1870-tallet treffer en svensk eventyrer en liten afrikansk gutt på en bortgjemt handelsstasjon, og bestemmer seg for å gi gutten et sivilisert liv i Sverige. Han skaper seg et levebrød som omreisende foredragsholder, og viser frem gutten som et annet insekt. Men mannen makter aldri å knytte Daniel til seg, og setter ham til slutt bort til et barnløst ektepar i Skåne. Dette er en roman om ensomhet og styrke, vrede og sorg hos den som stadig tvinges til å søke etter sin identitet.

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Sverige Afrika

En fin fortelling! Boken starter med å ha en humoristisk vinkling, veldig enkelt språk og underholdene. Videre fortelles historien gjennom et fremmedkulturelt barns perspektiv på omgivelsene og hendelser. Absolutt verdt å lese!

En nydelig bok! Trist og spennende på samme tid.

En dag etter en slitsom nynorsk eksamen og mangelen på busser hjem tok jeg turen innom Fretex fordi de har så mange bøker til latterlige lave priser.

Det burde nevnes at jeg tilsammen betalte den store sum av 80,- for disse små skattene.

Må innrømme at jeg har en forkjærlighet for svenske forfattere, og her er en del utgivelser som jeg ønsker at flere kommer til å lese. Kanskje ingen litterære klassikere, men mye her som er bra! (Bøkene er ikke rangert, bare tilfeldig lagt inn.)

Har laget min egen liste for hva jeg ønsker å lese denne sommeren. Tips fra bokelskerne her inne.

Bøker eg vil lese i 2024

• "Beretning på tidens strand" av Henning Mankell