Comédia infantil

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Gyldendal 2006 Heftet

I en østafrikansk havneby står en ensom mann på et tak og ser utover byen. Ved hans føtter ligger en mager og medtatt gutt som er i ferd med å dø. Det er 10 år gamle Nelio. I ni netter forteller han sin historie til mannen som bar ham opp på taket. Det er en vond, vakker og fascinerende beretning, som begynner med at Nelio kommer til byen, på flukt fra katastrofen som rammet familien og landsbyen der han bodde. Han beskriver hvordan han unngikk å bli barnesoldat da tilværelsen raste sammen, og han snakker om gatebarna han ble leder for i storbyen.

I en østafrikansk havneby står en ensom mann på et tak og ser ut over byen. Ved hans føtter, på en skitten madrass, ligger en mager og medtatt gutt. Han er i ferd med å dø. Det er Nelio. Ti år gammel er han i besittelse av en gammel manns visdom. Hvem er han egentlig? Hvor kommer han fra? Hva gjorde han en natt på en tom teaterscene? Hvem avfyrte to dødbringende skudd mot scenen? Og hvorfor?Nominert til Nordisk Råds litteraturpris 1995.Terningkast 6. «En perle om gatebarn.»Rise Grønoset, ØstlendingenHenning Mankell, født 1948 og bosatt i Mosambik, er forfatter og dramatiker. Han er mest kjent for sin krimserie med førstebetjent Kurt Wallander, som utkommer i 34 land og topper salgslistene i hele Europa.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205354548

EAN 9788205354548

Serie Gyldendal pocket

Omtalt sted Afrika

De mette dagene kunne lede Cosmos inn i en filosofisk og drømmende tankefullhet.

-Hvis du spør Tristeza eller Alfredo eller en av de andre hva de ønsker seg mest i livet, hva tror du de svarer da?
Nelio tenkte seg om.
-Forskjellig, svarte han.
-Jeg er ikke sikker, sa Cosmos. - Finnes det noe som står over alt annet? Mammaer og mette mager og fjerne landsbyer og klær og biler og penger?

De lå tause mens Nelio funderte.
- Legitimasjon, sa han til slutt. - Et papir med bilde som forteller at en er akkurat den en er og ingen annen.

-Jeg visste at du ville komme på det, sa Cosmos. - Det er det vi drømmer om. Legitimasjon. Men ikke for at vi skal få vite hvem vi er. Det vet vi likevel. Men for at vi skal ha et papir på at vi har rett til å være dem vi er.

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

Leste bøker fra Afrika og/eller med afrikansk forfatter.

• "Beretning på tidens strand" av Henning Mankell
  • "Jeg dør, men minnet lever - en personlig betraktning om aids" av Henning Mankell
  • "Vindens sønn" av Henning Mankell
  • "Forsvinningspunktet" av Val McDermid