Da Nietzsche gråt

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Pax 2006 Heftet

Scenen er Wien i 1880-årene. En hemmelig pakt inngåes mellom en ung, forførende kvinne og en anerkjent lege. En enestående tenker bringes inn i en terapi han tror handler om å bli kvitt en hodepine. men raskt vendes rollene om, legen blir pasient og pasienten terapeut. I denne romanen møter vi kjente personer som filosofen Friedrich Nietzsche, legen Josef Breuer, psykoanalytikererne Sigmund Freud og Lou Salome, og Berta, senere kjent i litteraturen som Anna O.

"Da Nietzsche gråt" er en intellektuell thriller om faktiske historiske personer, i en terapi som ikke har funnet sted, men som viser psykoanalysens historiske drivkrefter og gir et troverdig og bevegende bilde av psykoterapiens vesen. Scenen er Wien i 1880-årene. En enestående tenker bringes inn i en terapi han tror handler om å bli kvitt en hodepine. Det er Friedrich Nietzsche, noen år senere berømt som en av Europas fremste filosofer, som møter Josef Breuer. Sigmund Freud, en ung medisiner, er Breuers betrodde elev. Lou Salomé, senere en kjent psykoanalytiker, er meget bekymret for sin venn Nietzsches helse. Sentralt i historien står også Bertha, en ung kvinne som skal bli kjent som Anna O. i litteraturen. Elisabeth Nietzsche, historiens onde ånd, opptrer i en birolle. Irvin D. Yalom er selv professor i psykiatri, med et kritikerrost forfatterskap både innen faglitteratur og skjønnlitteratur.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Østerrike

«Ingenting er alt! For å bli sterk må du først sende røttene dine ned i intetheten og lære deg å møte din ensomste ensomhet.»

De som ønsker sjelefred og lykke, må tro og gå inn for religionen, mens de som ønsker å søke sannheten, må gi avkall på sinnsroen og vie sitt liv til undersøkelser.

Nøkkelen til et godt liv er først å ville det som er nødvendig, og dernest elske det som er villet.

«Vi er mer forelsket i begjæret enn i det vi begjærer.»

Så langt tilbake jeg kan huske, har jeg vært skremt av de tomme rommene inni meg. Og min ensomhet har ingen ting med nærværet eller fraværet av mennesker å gjøre.

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

bare til eget bruk

Her en samling favorittbøker gjennom tidene - alt fra Fifty shades til Dostojevskij. Alt av litteratur som har gitt meg god underholdning er på denne listen! Mener personlig - etter å ha lest en del, at det enkle kan være svært bra.

Bøker jeg ønsker meg :)

• "Dobbeltspill i sjeledypet" av Irvin D. Yalom
  • "Schopenhauerkuren" av Irvin D. Yalom
  • "Kjærlighetens bøddel og andre fortellinger fra psykoterapien" av Irvin D. Yalom
  • "Terapiens gave - åpent brev til en ny generasjon terapeuter og deres pasienter" av Irvin D. Yalom
  • "Slik talte Zarathustra - en bok for alle og ingen" av Friedrich Nietzsche
  • "Latterlige kjærlighetshistorier" av Milan Kundera