Dobbeltspill i sjeledypet

av (forfatter) og Toril Hanssen (oversetter).

Pax 2006 Heftet

Hovedpersonen i romanen er en psykiater som selv går i analyse hos en kollega, men som bryter behandlingen fordi han er uenig i psykoanalysens strenge regler for terapisituasjonen. Han bestemmer seg for å eksperimentere med en helt ærlig og åpen terapi. Problemet er bare at hans første klient har et helt annet utgangspunkt enn åpenhet og ærlighet, hun har sin egen plan.

"Dobbeltspill i sjeledypet" er en skarpsindig og underholdende roman om moderne psykoterapi - med skjerpet blikk på psykiaterens rolle når ære, penger og sex står i fokus. . Scenen er San Francisco på 1990-tallet, der terapimarkedet er stort og terapiformene mange. Seymour Trotter, en eldre og høyt respektert psykiater, prøver å sette grenser overfor en kvinnelig pasient som stadig bryter dem. Marshal Streider, en streng og ærekjær psykoanalytiker, kjemper mot all forandring av teori og praksis. Han er urokkelig - helt til han faller. I sentrum for fortellingen står Ernest Lash, en psykiater som selv går i analyse hos Marshal Streider, men som bryter med ham fordi han er uenig i psykoanalysens strenge regler. Han bestemmer seg for å eksperimentere med en helt ærlig og åpen terapi. Problemet er bare at den første klienten er en kvinne som møter ham med et helt annet utgangspunkt enn åpenhet og ærlighet - hun har sine egne planer. Irvin D. Yalom er selv professor i psykiatri, med et kritikerrost forfatterskap både innen faglitteratur og skjønnlitteratur.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted USA

Selv var Marshal ingen talsmann for ikke-materialistiske verdenssyn, men det frydet ham likevel å høre Dalai Lamas reaksjon på forskernes nye fotoer av enkeltatomer og deres sikre erklæringer om at ingenting eksisterer utenfor materien. "Men hva med tiden?" spurte Dalai Lama blidt. "Har noen sett disse molekylene ennå? Og kunne dere imøtekomme meg, jeg har så lyst å få se bildene av selvet, av den uvisnelige opplevelsen av ens jeg?"

Bøker jeg ønsker meg :)

• "Mamma og meningen med livet - terapeutiske fortellinger" av Irvin D. Yalom
  • "Hver dag - litt nærmere" av Irvin D. Yalom
  • "Terapiens gave - åpent brev til en ny generasjon terapeuter og deres pasienter" av Irvin D. Yalom
  • "Religion og psykiatri" av Irvin D. Yalom
  • "Schopenhauerkuren" av Irvin D. Yalom
  • "Å stirre på solen - om å overvinne frykten for døden" av Irvin D. Yalom
  • "Kjærlighetens bøddel og andre fortellinger fra psykoterapien" av Irvin D. Yalom
  • "Da Nietzsche gråt" av Irvin D. Yalom
  • "Sultekunstnerne" av Finn Skårderud