1001 natt

den ukjente historien om to norske slaver i Alger

Cappelen Damm 2013 E-bok

Da trønderen Niels Moss og bergenseren Christian Børs seilte ut fra Norge i 1769, ante ingen av dem hva som ventet: et liv som hvite slaver i Afrika. En skjebne de delte med hundretusener av andre europeere. På slavemarkedet i Alger tar historien deres en uventet vending: Niels Moss blir kastet i de beryktede slavefengslene, omgitt av ville dyr og desperate fanger. Christian Børs blir den muslimske herskerens personlige kaffeskjenker, den høyeste stilling noen kristen hoffslave kan få. Men også den farligste. 1001 natt er en dramatisk og storslagen beretning med forbløffende paralleller til idag. På bakgrunn av flere tusen sider med dagbokopptegnelser, brev, notater og upublisert arkivmateriale forteller Vetle Lid Larssen historien om de to nordmennenes kamp for å overleve i en brutal kultur, på et fremmed kontinent. De norske slavene setter sin lit til at myndighetene hjemme i Danmark-Norge vil redde dem. Men hvordan skal styresmaktene i København reagere på den algirske aggresjonen: dialog eller konfrontasjon? Beslutningen blir fatal for de to nordmennene. 240 år senere reiser Vetle Lid Larssen til Algerie på sporet av den overraskende sannheten. Les mer om boken her.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202434625

EAN 9788202434625

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Algerie

Omtalt person Niels Moss Christian Børs

"1001 natt", Vetle Lid Larsen
Norske slaver i Afrika du liksom? Akkurat ja - ja akkurat. Det er akkurat det denne flotte boka handler om. Forfatteren har gjort et fantastisk arbeid med å følge bølgeskvulpen og fornedringen til to av de mange tusen norske menn som ble tatt til slaver i Alger. Han skildrer vekselvis livet til slavene som er i fangenskap og livet på båtene, og med sin forfatterstemme i nåtid om sin etterforskning og innhenting av spor og dokumentasjon inn i mellom, på en sånn måte at jeg fikk et bilde av Tore på sporet på innsiden.
Kjempebra bok om en del av norsk og afrikansk historie som var ukjent meg - og sikkert for mange andre også.
Hvordan det gikk til slutt finner dere ut ved å lese denne kjempegode boka. Imponert.
Bra julegavetips.
På mandag kommer han til Trondheim folkebibliotek for å snakke om den. Gleder meg, og er stolt av å bo i et land som lar oss låne en så ny bok gratis gjennom eBokBib.

Er imponert over hva Vetle Lid Larsen har greid å til med denne boken. Han har forsket på et helt glemt kapittel i norsk historie, som det ikke finnes mye dokumentasjon på. Boka har en fin balanse mellom hvordan han går fram for å finne ut av historien og historien om de to sjømennene som ble tatt som slaver. Anbefales.

I 1769 reiste blant annet trønderen Niels Moss og bergenseren Christian Børs ut på eventyr. Utenfor Portugal ble skipet kapret, og et liv i slaveri startet for de to. Hvite slaver i Algerie var veldig utbredt, men i ettertid er det så og si ingen spor igjen.

Forfatteren lette høyt og lavt etter informasjon om det hvite slaveriet, og i denne boken skriver han om både sin og andre skandinavieres reise og opplevelser.

Uhyre interessant og spennende om en del av verdenshistorien de fleste aldri har hørt om.

Veldig interessant stoff, men til tider kjedelig lesing

Også lidelsen er en flyktig størrelse. Det er alltid en viss trøst å vite at der finnes noen som har det verre.

Vikingtid, 1800-tallet, samtid. Utstilte bøker i biblioteklokalene 2015.

• "Broren - thriller" av Olav W. Rokseth
  • "Den siste vikingkongen - krigens læregutt" av Jan Ove Ekeberg
  • "Helligdommen - roman" av Jan Ove Ekeberg
  • "Frikjent - kriminalroman om en fortiet forbrytelse" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Agaat" av Marlene Van Niekerk
  • "Reisen til Bella Coola" av Kari Nygaard