Norske helter

Cappelen 2007 Innbundet

En omtåket mann våkner opp på Granvin rehabiliteringssykehus etter en alvorlig bilulykke og får vite at han er Frank Jørgensen. Men er Frank Jørgensen den de tror han er? Frank Jørgensen må vekk, men hvordan flykter du fra en helseinstitusjon langt ute i ødemarken, i 15 kuldegrader, når du ikke kan gå, er erklært hjerneskadd, og sykehuset trenger hver eneste pasient de kan få? Fanget på det gigantiske sykehuset, omgitt av medpasientene Knut-Ivar, Reidun og Revisoren, og underkastet et system hvor hver pasient øker sykehusets omsetning, møter Frank Jørgensen de harde realitetene i sitt eget liv. Kjærlighet, familie, fortid, alt må han kjempe med for å bli seg selv. Men hva er det egentlig å bli seg selv?

Norske Helter er en thriller om identitet, musikk og flukt. Med rå sårhet og slående humor forteller Vetle Lid Larssen om Frank Jørgensens kamp for frihet og innsikt.

For Frank Jørgensen må vekk. Men hvordan flykter du fra en helseinstitusjon langt ute i ødemarken, i 15 kuldegrader, når du ikke kan gå, er erklært hjerneskadd, og sykehuset trenger hver eneste pasient de kan få?

Norske Helter er noe så uvanlig som komedie og drama i ett. Fanget på det gigantiske sykehuset, omgitt av de farverike medpasientene Knut-Ivar, Reidun og Revisoren, - underkastet et system hvor hver pasient øker sykehusets omsetning - møter Frank Jørgensen de harde realitetene i sitt eget liv. Kjærlighet, familie, fortid - alt må han kjempe med for å bli seg selv. Men hvem er egentlig seg selv?

I Norske Helter drives handlingen fremover mot stadig nye overraskelser. I en form som kan minne om Gjøkeredet, vittig, ubehagelig og absurd, skildrer Vetle Lid Larssen ikke bare en virkelighet vi alle kjenner - han reiser et monument over den hemmelighetsfulle Frank Jørgensen: feiging, kjæreste, løgner - og den beste hornisten i mils omkrets.

Norske Helter er en rå og nådeløst morsom roman om flukt og identitet - i en verden av fortvilelse, håp og hornmusikk. I et drivende språk tar Vetle Lid Larssen leseren med inn bak de skinnende sykehusfasadene, til et univers av omsorg og arroganse, heroisk kamp og moderne overtro.

Hør Mads Ousdal lese utdrag fra boken

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788202273521

EAN 9788202273521

Vi mener absolutt ikke at det finnes mannebøker og kvinnebøker, men vi har likevel samlet noen bøker som passer for menn som f.eks. er interessert i historie, kvalitetsromaner eller andre ting vi ofte får spørsmål om fra mannlige brukere. Krim kommer i egne lister senere! :)
Og her tar vi gjerne tips fra dere andre bokelskere! tommelen opp! :)

• "Tulipandronningen" av Vetle Lid Larssen
  • "Motstand" av Owen Sheers