Himmeltårnet

Tiden 1999 Innbundet

Han reiser omkring i landet for å skrive en rapport om "Kjærlighetens stilling ved utgangen av det annet årtusen". En vårkveld stanser han ved en liten dal ved en fjord. Han forelsker seg. Eller gjør han det? Det lille stedet Aur er kanskje et Norge i miniatyr, eller kanskje det er et fabelsted, annerledes enn alt annet han har visst om. Her møter han fru Gemmer, en aldrende kvinne som ligger for døden. Han møter en underlig skikkelse som kaller seg Kinko, og han møter den usedvanlig vakre sangerinnen Margareta Kil. Kanskje møter han også seg selv.

En iskald februar- natt kommer Kamante kjørende til den vakre, men dystre dalen bortenfor fjellene. Et fortryllet slør hviler over parken, landskapet og det gamle slottet. Her inne vil den onde ordføreren reise nasjonens høyeste tårn, samtidig som han skinnsykt vokter den vidunderlige sangerinnen Helena. Omgitt av den døende Gemmer, den besynderlige Kinko og fire kåte hunndjevler møter Kamante den store kjærligheten.Himmeltårnet er en fortelling om død, forelskelse og fortvilelse, en himmelstormende reise inn i den frykteligste og skjønneste tilstanden av dem alle. "Sjarmerende ubarsk roman om en manns forsøk på å slettesin ironiske distanse til verden. [.] Vetle Lid Larssens roman leseren et merkelig løft, og et aldri så lite streif av frihet fra den innbakte distansen og skepsisen til de altomfattende og voldsomme følelsene."Aftenposten

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1999