Motstand

av (forfatter) og Aase Gjerdrum (oversetter).

Cappelen Damm 2008 Innbundet

Wales, 1944. 26 år gamle Sarah Lewis våkner opp og innser at mannen Tom har forsvunnet. Hun er ikke alene. Alle de andre kvinnene i den isolerte dalen Olchon våkner også opp uten menn. En dag ankommer en tysk patrulje dalen på et hemmelig oppdrag, og de to gruppene må nærme seg hverandre. Boken er forfatterens debutroman.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202270407

EAN 9788202270407

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Wales

De siste månedene er lydbok blitt viktigere for meg enn vanlige bøker, og på samme tid er oppleserens rolle blitt minst like viktig som forfatterens. Min favorittstemme tilhører Nils Nordberg. Han er mest kjent som krimekspert, men at han også driver med andre ting, er denne boka av Owen Shears et av flere eksempler på.

Handlingen foregår i en liten ”bygd” i Wales det siste året av krigen. Plutselig en natt forsvinner alle mennene (vi snakker om en drøy håndfull), og kvinnene må klare alt alene. Etter en tid kommer en liten tysk vaktstyrke, og mye av handlingene foregår inni hodene på de tydeligste karakterene på hver side. De er motpoler i krigen, men når man kommer under huden på dem, blir forskjellene mindre og likhetene flere.

Og det er på dette planet boka fungerer best – i beskrivelsen av hvordan i alle fall hovedkarakterene gradvis endrer seg fra venn/fiende til å bli medmennesker. Beskrivelsen av walisisk natur/kultur og en liten innsikt i hvordan de levde der for 70-80 år siden er også blant bokas sterke sider.

Når jeg begrenser terningkastet til fire, skyldes det savnet av en tydelig handlingstråd i boka. Den begynner spennende nok, men dette følges ikke opp, det er kun det jeg nevnte i foregående avsnitt som prioriteres. Dette savnet forsterkes av at forfatteren ikke lar krigen utvikle seg og slutte slik den gjorde i virkeligheten, men lager en annen vri. Det ble ganske feil og forstyrrende for meg. Shears bruker heller ikke bokas avslutning til noen oppklaring, her må man heller lese mellom linjene hvordan det gikk.

Boka kom ut i 2008, og ble filmatisert i 2011.

Jeg frykter det vil ta mange år.

• "Våt - gangsterroman" av Mark Haskell Smith
  • "Det hvite hotellet" av Donald Michael Thomas