Ingen lesetilstand
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Forfatteren skriver om det moderne menneskets uro. Det er mange slags uro, i kropp og i sinn og i forholdene mellom mennesker. Boken spenner vidt; mellom faglige og teoretiske betraktninger til de nærmest novellistiske rapportene. Her er reiseberetninger, intervju med en californisk fakir, lesning av Franz Kafka og Thomas Bernhard, møte med Irvin D. Yalom, en presentasjon av melankoliens kulturhistorie og Narcisuss' mange fremtredelser i våre liv, beskrivelser av radikale kroppspraksiser og mye mer. Med litteraturliste og personregister.
Omtale fra forlaget
"Et fallskjermhopp er strengt tatt ingen særlig risiko. Det er bare en etteraping av livets virkelige risiko. Kjærlighet, intimitet og de andre er virkelig risiko. Hva er rafting mot en avvisning? Hva er et strikkhopp mot den elskedes telefon som aldri ringer?"#11;Med dette essensielle spørsmålet innleder lege og psykiater Finn Skårderud sin reise i det moderne mennesket, en reise i verden rundt og tvers gjennom kulturer og kulturhistorie. Han spenner vidt, fra faglige og teoretiske betraktninger til rapporter fra egne reiser og opplevelser som ligger nær noveller i stemning og form. Han skriver om den moderne skammen, om melankoliens kulturhistorie, om fakirer og drittsekker, om nytten av å være syk. Det er en usedvanlig innholdsrik reise. Utgangspunktet for reisen er begrepet uro: "En grunnleggende motsetning for oss er behovet for frihet og behovet for tilknytning. Å leve i spenningsfelter er bokstavelig talt spennende. Men det er også risikofylt. For en psykiater - som meg - kommer moderne kultur ikke minst til uttrykk gjennom de mange møtene med sårbarheten." Det moderne menneskets uro er altså bokens faste punkt. Ut fra sine helt spesielle forutsetninger beskriver Finn Skårderud hvordan uroen leves ut i den psykoterapeutiske dialogen, og hvordan den kommer til uttrykk i forholdet mennesker imellom. Det er en samtalepartner som skriver, og som skaper en samtale mellom seg og leseren. Han inviterer til refleksjon over måten vi lever på, måtene vi fungerer på i vår tid og i vår moderne verden. Og det er oss han skriver om.
Forlag Den norske bokklubben
Utgivelsesår 2000
Format Innbundet
ISBN13 9788252539509
EAN 9788252539509
Språk Bokmål
Sider 455
Utgave 1
Tildelt litteraturpris Arthur Holmeslands pris for sakprosa 1998
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Jeg har hatt Finn Skårderuds 450 sider tykke bok "Uro" liggende på nattbordet en stund, men det har hele tiden kommet en rekke andre bøker, som av ulike årsaker har fått forrang. Med introduksjonen "alle som har en minimal trang til selvrefleksjon bør lese denne boken", har jeg forstått at denne boka hører med når jeg har ambisjoner om å nå et visst dannelsesnivå i løpet av livet. Imidlertid var det kjærkomment å pløye gjennom denne lydbokutgaven, som tar for seg et bitte lite utvalg av de temaer som hovedboka tar opp. Med en spilletid på 1 t og 19 minutter, sier det seg selv at utvalget er beskjedent. Men for et utvalg like fullt! Jeg fikk ikke noe mindre lyst til å lese boka, for å si det sånn!
I "Uro - En reise i det moderne selvet" tar Finn Skårederud for seg noen sentrale temaer som har betydning for selvfølelsen og utviklingen av denne. I den første av i alt to CD´er snakker han først om de flinke barna og deretter om skammen og dens betydning for selvfølelsen.
"De flinke barna klarer alt. Og det er alt de klarer." skriver Skårderud. Han analyserer flinkheten som fenomen, og relaterer dette til egne erfaringer i terapirommet. Erfaringene kaller han betraktninger om tilpasningens psykologi og forestillelsens psykologi. De flinke barna blir gjerne de gode hjelpere på livets vei, og svært mange havner naturlig nok i helsevesenet. Deres egne behov blir neglisjert - ikke bare av omverdenen, men også av dem selv.
"De skrekkelige barna er et problem. De flinke barna er derimot ikke noe problem. Og kanskje det kan være deres problem. Jeg skal ikke lage psykologisk misere av hva som faktisk ser ut til å fungere godt. Hva er mer naturlig enn å tenke at de som lykkes, har talenter og blir rost for sine prestasjoner, har en sterk og stabil selvfølelse? Men så er det ofte ikke slik.
Det er disse dette handler om. Mange av de flinke barna kan fortjene omtanke og omtale. Dette er en liten omtanke for alle de barn som sitter i bilenes bakseter på familieturene og forteller vitser og synger sanger for å holde den dårlige stemningen unna. Dette er til ære for de flinke barna som med sine ferdigheter og sin evne til omsorg får de andre til ikke å bekymre seg; alt er såre godt. Dette er for dem hvis kropper også har sammensverget seg. Selv om de er syke, får de ikke feber. De kan gå på skolen som vanlig. Astma, ja vel, sukkersyke til og med, men du verden som takler det. De er så flinke." (side 54 i selve boka).
I den andre CD´en snakker Skårderud om hypokondri. Her trekker han inn medias betydning for utbredelsen av helsefrykt, og ikke minst den generelle motstanden mot å få sin lidelse stemplet som "psykisk". Ved at lidelsen blir stempet som psykisk, føler pasienten seg nedvurdert og mistrodd. Men som Skårderud selv sier - det meste henger sammen og er mer komplekst enn enten fysisk eller psykisk. Han har også noen interessante refleksjoner rundt utviklingen av flere såkalte psykosomatiske sykdommer. Nærliggende i denne sammenheng er magesåret, som lenge ble ansett som psykosomatisk, men som altså hadde en bakteriell årsak.
I følge Skårderud er det tre fenomener som gjør at en lidelse skal få status som en epidemisk sykdom eller så kalt mote-lidelse; 1. Pasienter jakter på forklaringer. 2. Leger jakter på pasienter. 3. En støttende kultur, som bekrefter den patologiske folkloren. I den forbindelse karakteriserer Skårderud sykdom som den kanskje mest populære medievaren i dag, hvor den språklige smitteevnen er enorm. Tabloidaviser, ukepresse, selvhjelpsbøker, støtteforeninger, talkshows, elektroniske medier m.m. bidrar til dette.
Til en hver tid har rundt 10 % av befolkningen vært arbeidsuføre på grunn av sammensatte og uklare symptombilder. Tretthet, muskel- og skjelettsmerter, konsentrasjons- og hukommelsesbesvær eller kraftløshet er deler av dette bildet. Mangel på såkalt objektive funn fører til at almennlegen må ty til ulike forklaringer. I følge Skårederud er det interessant hvordan lidelsene skifter navn og forklaring - ikke bare gjennom tidene, men også over landegrensene. F.eks. er fibromyalgi en hyppig anvendt diagnose i Norge, men diagnosen anvendes sjeldnere i Sverige. I Sverige forklares de samme symptomene langt hyppigere med amalgamforgiftning eller el-allergi. I England derimot blir diffuse plager uten objektive funn forklart som ettervirkninger av virusinfeksjoner. I USA er det chronic fatique syndrome (kronisk tretthet) som er "landeplagen". Og slik kunne man fortsette. Uansett hva man har valgt å kalle dette opp gjennom tidene og uansett hvilket land man bor i, er en ting i alle fall sikkert: symptomene består. Spesifiseringen av symptomene er svært kulturfølsomme, og symptombildet speiler det som er legitimt i den kulturen man til en hver tid lever i.
Når jeg samtidig med at jeg skriver denne bokomtalen, sitter og blar i papirutgaven og finner temaer som narsissisme, psykopati, "Jeg lider, derfor er jeg", kunsten å kjede seg på godt og vondt, utmattelsen, om bøkenes betydning - bare for å nevne noe - har jeg bare en ting å si: jeg gleder meg til å kaste meg over resten! Finn Skårderud er en psykiater jeg har stor respekt for, og jeg opplever at han nærmer seg de ulike temaene med både undring og respekt. Her blir det terningkast seks!
En rebound. Har lest den før, men det er lenge siden. Skårderud skriver godt og jeg liker godt måten han referere til kunst og litteratur. Det er interessant å lese hvordan han beskriver det moderne samfunnet. De "hvite" problemene. Jeg tror han treffer godt. Allerede på side 33 i boken oppsummerer han den med: Kanskje skam i dag er et vel så relevant begrep som den freudanske skyld. Skam er i dag ikke som skyld knyttet til å gjort noe galt, men at det er noe galt med meg. Jeg er ikke god nok. Moderne psykopatologi i sevrealiseringens kultur handler i det hele tatt svært mye om bristende regulering av selvfølelse. <....> Et begrep som ofte brukes for å diagnostisere slike fenomener og adferden knyttet til dem er narsissisme"
Psykologisk blir vi født i løse biter. Å vokse opp er å samle bitene, i håp om å bli et helt menneske.
Det er et åpenbart slektskap mellom å lese og å reise. Forholdet til litteratur er en god oppdragelse som reisende - og omvendt. Når man leser, søker man seg mot noe fremmed, og det man kan finne er det fremmede i en selv.
Psykoterapi er et møte mellom to (eller flere) mennesker hvor den ene (eller noen) er mer forstyrret enn den andre. Som regel er det pasienten.
Et fallskjermhopp er strengt tatt ingen særlig risiko. Det er bare en etteraping av livets virkelige risiko. Kjærlighet, intimitet og "de andre" er virkelig risiko.
Bekymring og kjærlighet kan være til forveksling likt. Men det er ikke det samme. Bekymringen er kjærlighetens sabotør. Bekymringen kan se ut som omsorg. Men den er en narsisistisk kretsing og lukking om seg selv og sin egen frykt. Underteksten er: hva skjer med MEG hvis du blir skadet?
Vi bør være meget forsiktige med å erklære atferd som patologisk bare fordi vi selv er for dumme til å forstå dens logikk.
Ved å vie seg totalt til noe, kan man også lykkes i å flykte fra det øvrige.
Bak hvert hvorfor er det et nytt hvorfor.
Å være et moderne menneske er å bli overstimulert av informasjon og relasjon. I denne tilstanden er det risiko for å miste relasjonen til seg selv.
Den forliste kollapser ikke før han er på tørt land.
Bøker som omhandler psykisk helse:
Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv
Romaner med tematikk rundt psykisk helse, fordommer knyttet til psykiske lidelser og det å være annerledes. Om utenforskap, indre demoner, angst, depresjoner og spiseforstyrrelser.