Andre reiser

Aschehoug 2004 Innbundet

Boka inneholder tekster om kjærlighet og skuffelser, krenkelser og skam, søvnløshet og sex, og om døden som siste reis. Mye handler om bestrebelsene med å forholde seg til seg selv og til hverandre, og om behovene for å beskytte seg selv. Med litteraturliste og register.

Andre reiser er en samling tekster der Finn Skårderud tar oss med på en reise ut i verden. Men det er mennesker og møter mellom mennesker det egentlig handler om. Tekstene er skrevet av en som lar seg begeistre. Engasjementet og iveren er nødvendig for å holde seg i live. Nysgjerrighet er en god reiseguide. I denne boken er det mange geografiske forflytninger, men ofte er de springbrettet for å fortelle om de mellommenneskelige bevegelsene. Det er fortellinger om kjærlighet og skuffelser, om krenkelser og skam, om søvnløshet og sex, om reiser i tid, hukommelse og minner. Og om døden som siste reis. Mye handler om bestrebelsene med å forholde oss til oss selv og til hverandre.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788203229831

EAN 9788203229831

Lidenskapelig kjærlighet gjør både syk og frisk. De onde symptomene er tvangen til å tolke alle tegn. Det blir for mye betydning, og tegnenes tyngde gjør at man slutter å være seg selv. De gode symptomene er sjenerøsiteten og kraften. Man evner å elske det meste ved den andre, også tåpelighetene, svogeren og innvollene.

Kjedsomhet handler dypest sett ikke om å ha lite å gjøre, men om å ha problemer med å holde ut seg selv.

følelsesmessige bånd binder og blinder.

Det er som regel noe overfladisk ved provokasjoner. De som ikke evner å formidle seg i dybden, forsøker i stedet å si det med et sjokk.

ensom må ikke bety ulykkelig.

Fortsettelse lese bøker

• "Psykiatriboken - sinn - kropp - samfunn" av Finn Skårderud
  • "Sultekunstnerne" av Finn Skårderud
  • "Emosjonell intelligens - å tenke med hjertet" av Daniel Goleman
  • "Mørke midt på dagen - en bok om depresjon" av Andrew Solomon
  • "Sterk/svak - håndboken om spiseforstyrrelser" av Finn Skårderud
  • "Terapiens gave - åpent brev til en ny generasjon terapeuter og deres pasienter" av Irvin D. Yalom
  • "Mamma og meningen med livet - terapeutiske fortellinger" av Irvin D. Yalom
  • "Kjærlighetens bøddel og andre fortellinger fra psykoterapien" av Irvin D. Yalom
  • "Dobbeltspill i sjeledypet" av Irvin D. Yalom
  • "Om kunsten å lese og skrive" av Olof Lagercrantz