Sultekunstnerne

Aschehoug 2000 Heftet

Anorexia nervosa og bulimia nervosa er lidelser som har sammenheng med den vestlige verdens kultur. Mat og kropp dreier seg ikke lenger bare om ernæring og arbeid, men er blitt psykologiske og sosiale uttrykksmidler. Med spiseforstyrrelsene, mat og kropp som utgangspunkt, gir denne boken et fascinerende perspektiv på Vestens kulturhistorie helt fra antikken. I tekst og bilde møter vi kroppsbyggere, solbadere, treningsnarkomane, filmens idealkvinner og Madonna. Og vi møter kjente skikkelser som gjennom sitt liv eller sin kunst har gitt vitnesbyrd om et komplisert forhold til mat.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203225024

EAN 9788203225024

Serie AlfaOmega

Moten er som den nyskilte. Den har et voldsomt behov for å ta avstand fra det som nettopp var.Eller den er som tenåringen: et rituelt oppgjør med de foresatte. Det er alvorlig nok når man selv er midt oppe i det. Det er nesten komisk på avstand.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

• "Sterk/svak - håndboken om spiseforstyrrelser" av Finn Skårderud
  • "Er du mett, er du feit - en spiseforstyrret dagbok" av Helene S.
  • "Dødelig ideal" av Marya Hornbacher
  • "Sulten på livet - en historie om spiseforstyrrelser" av Nina W. Palmer