Ingen hylle
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka markerer bruddet med den psykologiske og sosialt orienterte roman, og er det første og mest autentiske uttrykk for det moderne menneskes opprør og angst overfor en meningsløs tilværelse. Med dette verket skaper Celine et nytt litterært språk og en ny litterær form. Utkom første gang i 1936. Mikkel B. Tin fikk Marcel Proust-prisen, 1994 (Gyldendal) for oversettelsen
Omtale fra forlaget
Død på kreditt kom ut i Frankrike i 1936. De mest anstøtelige passasjene var da sensurert bort. Likevel vakte boken stor forargelse og ble fordømt av de fleste anmeldere. Først i 1981 utkom boken i sin helhet på fransk. Det er erindringhistorien til legen Ferdinand, hans oppvekst og ungdom, som skritt for skritt kommer veltende ut i febervillelser. Louis Ferdinand Céline, eller Louis Destouches (1894.1961) som han egentlig het, levde i likhet med sine romanskikkelser et turbulent liv. Han var storkjeftet provokatør, sliter og eventyrer, lege i Paris' fattige forsteder og pasifist. Ikke desto mindre falt han i unåde takket være tre antisemittiske skrifter i perioden 1937.41, og ble dømt in absentia som krigsforbryter i 1951. Men framfor alt var Céline en gudebenådet forfatter, en rabulist og urokråke i sin samtid, skiftevis elsket og forstøtt av sine lesere. Persongalleriet i romanen er vanvittig og fargerikt, den ene episoden mer burlesk urimelig og gapskrattende tragisk enn den andre. Det hele er formidlet i et fargesprakende språk som bare var Célines, og som mangler sidestykke: korte, abrupte vulkanske setninger sammenvevd til en rytmisk og musikalsk helhet. «Alt og alle blekner mot Céline ... utvilsomt en av århundrets aller største forfattere på linje med Faulkner og Hamsun . Mikkel B. Tins oversettelse er en filologisk bragd.» Terje Stemland, Aftenposten «Og litterært må den ha vært grensesprengende som en atombombe da den utkom i 1936. Ikke bare bryter den alle tenkelige tabuer; senere litterære storgriser som Miller, Selby og Bukowski blir rene korguttene, den brøyter helt nye veier i språk og stil.» Tinic Talén, VG
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 2000
Format Heftet
ISBN13 9788205270190
EAN 9788205270190
Genre Historisk litteratur
Omtalt tid 1800-tallet
Omtalt sted Paris
Språk Bokmål
Sider 597
Utgave 2
Tildelt litteraturpris Marcel Proust-prisen 1994
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Komplett og gjennomført politisk ukorrekt, med en frodig fortellerevne. Kan virke litt lang, men da ville vi vel miste monologer av skjenneprekener på sånn et par sider. Ellers er jo Celine velkjent for sine ufullstendige setninger, uortodokse tegnsettinger og boltring i verbtider på tvers av alle formelle regler. Bør leses!
Så med ett snur hun huet sitt mot vinden... All den raguen som skvulpet i munnen på henne spyr hun rett i huet på meg... Jeg får munnen fullt av bønner, av tomater mellom tennene....jeg som ikke lenger hadde noe å kaste opp! Nå har jeg noe igjen..
Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.
Stig Sæterbakken tar godt og grundig for seg melankolsk-obskøn litteratur. Dette liker jeg.