Jeg vet ikke om dette bidrar til inspirasjon og oppmuntring, men jeg opplevde bind 1 som veldig deterministisk og karakterene ble noe endimensjonale, og irriterte meg litt over dette en stund. I bind 2 synes jeg dette endret seg slik at historien som helhet ble veldig god. Men humoren fant jeg ikke noe særlig av i noen av de to bindene ;-)
(Dette er en spoiler)
Jean-Paul Sartre (f. 1905 d. 1980) var en fransk forfatter, filosof og eksistensialist, som ble oppfattet som temmelig brysom av sin samtid, kan jeg lese i introduksjonen til hans novelle "Muren" i Bokklubbens "Karavane - mesternoveller i utvalg".
"Hans eksistensialisme var aldri bare tidløs kateter-filosofi. Gaten og kafeen, ikke auditoriet, ble dens arena, og det lå i kortene at den her og der fikk preg av mote og livsstil. Men ingenting må få overskygge det forhold at Jean-Paul Sartre i en drøy menneskealder var et intellektuelt og moralsk kraftsentrum ikke bare i fransk, men også europeisk åndsliv. Gjør man et unntak for poesien, kan det sies at han - tungtslående, med brilians - gjorde seg gjeldende i samtlige litterære genrer. Året etter Kvalmen (1938, den av Sartres romaner man ikke kommer utenom) forelå Muren, boken det er fristende å tilkjenne rang som den mest bemerkelsesverdige novellesamling skrevet av en fransk forfatter i det hundreåret den utkom. Som dramatiker (Fluene, For lukkede dører, Skitne hender, Fangene i Altona) ble han skjellsettende langt utenfor sitt hjemlands grenser. Hans ikke-skjønnlitterære forfatterskap (Situations I-VII; studier av Baudelaire, Genet og Flaubert; endringsboken Ordene) utgjør et livsverk i seg selv. Hvis man ikke kan betegne en nobelpris som uunngåelig, må prisen til Sartre (1964) kunne sies å være det, og like uunngåelig var - om man har in mente hans sans for konsekvens - hans nei takk til hederen." (side 415 i novellesamlingen Karavane)
Interesserte kan lese mer om forfatteren på Wikipedia. Ved første øyekast kan det se ut som om Sartres produksjon av romaner, dramaer, filosofisk litteratur og noveller ikke er stor - men det var før jeg skjønte at den norske siden ikke inneholder en fullstendig oversikt over alle hans verker. Det gjør derimot den engelske Wikipedia-siden om ham. Og det forhold at han nektet å ta i mot Nobels litteraturpris er kanskje det som hefter mest ved hans minne den dag i dag? I alle fall blant oss som ikke kjenner hans litterære verker altfor godt? Selv har jeg tidligere kun lest "Frihetens veier", som gjorde så pass dypt inntrykk på meg at jeg egentlig er litt forundret over at jeg aldri har fått somlet meg til å lese Kvalmen, hovedverket hans ...
I det følgende tar jeg kun for meg tittelnovellen Muren fra novellesamlingen Muren - som en av i alt fem noveller.
Jeg-personen i Muren er Pablo Ibbieta. Han er fengslet sammen med Juan Mirbal og Tom Steinbock. Egentlig har fangevokterne ønsket å få fatt i Ramon Gris, men Pablo Ibbieta har nektet å angi ham eller fortelle hvor han befinner seg - selv om dette betyr at han kan bli dømt i hans sted. De er alle deltakere i den spanske borgerkrigen, og vi aner at fiende nr. 1 er baskerne.
"Vi hadde hutret og frosset i et døgn. Vokterne halte fangene en etter en frem til det store bordet. Så spurte de fire fyrene om deres navn og stilling. Som regel spurte de ikke om annet. Noen ganger kom de med et annet spørsmål på slump: "Har du vært med på sabotasje mot ammunisjonsforsyningene?" eller: "Hvor var du om morgenen den niende, og hva gjorde du?" Men de hørte ikke etter på svarene, det så ikke slik ut iallefall. De bare tidde en stund og stirret rett frem for seg. Så begynte de å skrive. De spurte Tom om det var sant at han var medlem av den Internasjonale Brigade. Tom kunne ikke nekte, på grunn av de papirene de hadde funnet i jakken hans, Juan ble ikke spurt om noe. Men etter at han hadde sagt navnet sitt, ble de sittende lenge og skrive.
- Det er Joséa, broren min, som er anarkist, sa Juan. - Dere vet godt at han ikke er her lenger. Jeg står ikke i noe parti. Jeg har ikke drevet med politikk." (side 515)
Etterpå er guttene ikke sikre på om de har vært utsatt for et forhør eller om de har fått en dom. Det skal vise seg at de alle er dømt til døden, uten at det har vært noen formell rettergang.
Så er det bare å vente på at dommen skal fullbyrdes - mens de holder på å fryse seg ihjel på cellen de er stuet inn i. Sartre beskriver hvordan de gradvis mister kontrollen over kroppens funksjoner, hvordan kroppen ikke en gang enser at de fryser men begynner å svette hemningsløst ... Det lille de hadde av klær er stort sett tatt fra dem, og alt som kan beskytte dem mot kulden er tynne skjorter og bukser. De får seg ikke en gang til å sove, fordi dette vil innebære å forkorte livet unødig. De vil i alle fall være ved bevissthet den lille tiden de har igjen å leve ...
En belgisk lege blir sendt inn i cellen til dem. Han skal være dem til hjelp de siste tunge timene de har igjen å leve. Legen tilbyr dem sigaretter, men de avslår. Medlidenhet er det siste de ønsker seg. Av den grunn nekter Ibbieta å innrømme at han fryser. Og når det renner av kroppen hans, vet han ikke om det er svette eller urin. Han er for stolt til å kjenne etter.
"Vi så på ham alle tre fordi han var levende. Han reagerte som en levende, tenkte som en levende. Han frøs og hakket tenner her i kjelleren, som alle levende ville gjøre. Han hadde en villig og velnært kropp. Vi andre hadde liksom ikke føling med kroppen lenger - ikke som før iallefall. Jeg hadde lyst til å kjenne etter på buksen mellom bena, men jeg våget ikke. Jeg så på den belgiske legen som var solid plantet på begge bena, som var herre over kroppen sin og kunne tenke på i morgen. Vi satt der, vi tre, som blodløse skygger; vi stirret på ham og suget liv av ham som vampyrer." (side 523)
I begynnelsen tenker Ibbieta på kjæresten Concha, men etter hvert blir også hun likegyldig for ham. "Concha kom til å gråpte når hun fikk høre at jeg var død; i flere måneder bile hun ikke ha noen glede ved livet. Men det var nå likevel jeg som skulle dø" ... tenker Ibbieta der han ligger og venter på den nært forestående døden.
Så blir Tom og Juan hentet fra cellen for å bli henrettet, mens Ibbieta blir sittende alene igjen på cellen. Han er i villrede. Hvorfor tar de ikke ham med med det samme? Det ville han ha foretrukket. Men fangevokterne har ikke gitt opp tanken på å få ham til å røpe Ramon Gris skjulested ... Og da Ibbieta får høre at det gjelder hans liv eller Ramon Gris sitt liv, går det en faen i ham. Han sier at Ramon holder til på kirkegården, vel vitende om at dette er en ren løgn. Mens fangevokterne hans raser av gårde for å lete etter Ramon Gris, morer han seg kostelig. Han forventer seg en grusom straff når det går opp for fangevokterne at han har lurt dem, men opplever i stedet å få benådning for dødsstraffen ... Hvorfor skal han snart få vite ... Ramon Gris stakk nemlig av fra sitt skjulested for nettopp å gjemme seg på kirkegården av alle steder, og der var han da fangevokterne kom for å lete etter ham. Ramon ble skutt på stedet.
Med følgende ord avsluttes novellen:
"Alt gikk rundt for meg, og plutselig satt jeg på jorden. Jeg lo så jeg fikk tårer i øynene." (side 531)
Novellen anses som den mest innflytelsesrike for eksistensialsmen (dvs. at det fokuseres på individets eksistens).
Det mest bemerkelsesverdige med hele novellen er kanskje beskrivelsen av Ibbieta, som til å begynne med fremstår som et menneske med integritet, et helhetlig menneske med en retning i livet sitt. Etter hvert begynner det moralske forfallet, hvor sinnets forfall følger kroppens forfall. Han blir fremmedgjort i forhold til sin egen kropp, og parallelt fremmedgjøres han i forhold til sitt eget liv. Lengselen etter kjæresten, ja hele grunnen til at han befinner seg i fengsel, i Ramon Gris´sitt sted, forvitrer etter hvert, og slik går det til at han ikke kan annet enn å le da han skjønner at hans kjøpslåing med fangevokterne både for å vinne tid, men kanskje også for å demonstrere sin makt til å leke med dem, paradoksalt fører dem rett i armene på Ramon Gris ... Den siste skanse, den siste rest av mening med det hele forsvinner, og da er det bare kynisme og latter tilbake.
Noe annet som gjør inntrykk når man leser en novelle som Muren, er Sartres beskrivelse av stemninger og ikke minst desperasjonen hos guttene da det går opp for dem at de snart skal dø. De forherder seg mot det som skal skje og vil ikke for sitt bare liv innrømme den minste svakhet overfor den belgiske legen som entrer cellen etter hvert - selv ikke det åpenbare i dødsangsten de alle opplever og som får svetten til å sile. Hva er igjen når alt det menneskelige er tatt fra dem? Stolthet og forherdelse, kynsme og fremmedgjorthet? Det er da i det minste noe etter at de normale menneskelige følelsene har blitt dem fullstendig fremmed.
Det er mange lag i denne novellen, og jeg har garantert ikke oppdaget dem alle. Nettopp derfor vil jeg sette umåtelig stor pris på kommentarer fra andre som både har et forhold til Jean-Paul Sartre og hans litterærer verker, og kanskje i særdeleshet til novellen Muren! Eller kanskje du akkurat nå bestemmer deg for å lese novellen selv, for å kunne diskutere den med meg? Vær i så fall velkommen til å debattere den i kommentarfeltet!
Det er ikke meningen å bryte inn i samtalen, men jeg vil bare si at jeg føler med deg, krysser fingrene for deg og håper for din del at det blir bedre snart.
De indre bruddflatene som vi blottlegger i klart dagslys, kommer best til syne i det etterfølgende mørket.
Ja det var veldig interessant og diktsamlingen skal jeg også lese. Flott innlegg du har på bloggen din :)
Jeg er helt i starten på boka, og har foreløpig fått med meg at Babbitt er svært merkebevisst og opptatt av statussymboler. Han er ganske kry av sin B.V.D. undertrøye, og det later til at det var datidens Bjørn Borg?
Jeg ble også fristet av sitatene til Ava og Gretemor og har startet på Babbit denne helga :D
Jeg forlot Uppsala og familien min ved halv firetiden en ettermiddag i september. Jeg ville kanskje ikke ha gjort det hvis det ikke hadde vært for brevet fra min søster. Men to dårlige grunner er i hvert fall dobbelt så mye som en.
Håkan Nesser - Skyggene og regnet
Gledens hemmelighet av Alice Walker er en sterk og følelsesladet roman hvor forfatteren tar et oppgjør med tradisjonen om å omskjære kvinner samtidig som hun tar opp tankevekkende temaer som, seksualitet, identitet og makt over kvinner.
Alice Walker er en amerikansk forfatter, poet og politisk aktivist. Hun har skrevet både skjønnlitteratur og essayer om rase og rasisme, kjønn og kvinnepolitikk.
Forfatterens mest kjente verk er romanen Purpurfargen.
I boken følger vi den afrikanske kvinnen Tashi. Som liten så hun sin søster bli omskjært og deretter blø i hjel etter inngrepet. Tashi sitt liv blir sterkt påvirket av dette og etter sin egen omskjæring sliter hun både fysisk og psykisk.
Det er de forskjellige hovedpersonene i boken som bytter på å forteller sin historie. Det gjør at vi får belyst situasjoner og temaer fra flere vinkler noe jeg opplever som veldig positivt.
Romanen tar opp noen av trådene fra Purpurfargen ved at noen av personene derfra er med i denne boken.
Dette er rystende lesning som gjør sterkt inntrykk, men det er et viktig og aktuelt tema.
Tror du har mye å glede deg til både med boka og filmen. Du har helt rett i at filmen konsentrerer seg om bind to, og det er en stor fordel å ha lest begge bind før man ser filmen for å få en bedre forståelse av karakterene. Jeg hadde ikke sett noe med James Dean før jeg så filmen for et par uker siden, men skjønner godt nå hvorfor han ble så populær!
Iblant har man følt seg som et velluktende vokslys som sendes ut for å parfymere et regime eller friske opp en policy, som om monarkiet nå til dags bare var en luktfjerner til bruk for regjeringen.
"Du løper ærender, du bytter bibliotekbøker, du slår opp vanskelige ord i ordboken og finner sitater for meg. Vet du hva du er?"
"Før var jeg kjøkkengutt, ma'am."
"Vel, nå er du ikke en kjøkkengutt. Du er min amanuensis."
Norman slo opp i ordboken som dronningen nå alltid hadde liggende på skrivebordet. "En som skriver til diktat, kopierer manuskripter. En litterær assistent."
Takk for tipset om denne herlige boka som jeg aldri hadde hørt om før! Jeg koste meg skikkelig med denne - morsom og småfrekk. Kommer til å være på utkikk etter den på bruktbutikker framover siden det er ei biblioteksbok jeg sitter med nå. De beste bøkene er det jo best å eie ;-)
Jeg ble også litt skuffet over denne. Selv om jeg aldri så mye prøvde å se på det som et eventyr, fikk jeg det ikke helt til. Ser at det er en variant over et velkjent tema, men det er ikke den mest vellykkede framstillingen jeg har sett. Enig med deg i at måten det gjøres i "Dagdrivergjengen" er bedre.
Da har du noe å glede deg til - god bok :-)
Denne boka kommer ikke opp mot det beste jeg har lest av Steinbeck. Den sier en del om gruppedynamikk, enkeltmennesket i forhold til gruppen, muligheten for manipulasjon og hvordan situasjonen kan komme ut av kontroll. Vi følger Jim som sammen med Mac oppsøker fruktplukkerne i California for å prøve å få i gang en streik. Det er ikke et spesielt sympatisk bilde som tegnes av dem, og særlig Mac har en veldig kynisk innstilling til sitt arbeid hvor hensikten helliger middelet. De menneskelige omkostninger for dem han bruker for å oppnå det han vil, bekymrer ham lite.
I boka nevnes "Den blodige torsdagen" i San Fransisco. I følge Wikipedia var dette en streik i 1934. I boka er det Sam som refererer til denne streiken som han var med på. Mesteparten av boka handler om hvordan de forbereder streik og hvordan denne utvikler seg.
Best er boka i de partiene der Doc Burton diskuterer med Mac og Jim. Der de to andre brenner for Saken og aktivt vil styre utviklingen, er Doc Burton til stede for å hjelpe uten at han tenker så mye over hvorfor han gjør det. Jeg synes likevel det mangler noe hos personene for at jeg skal tro helt på dem.
Det har i forbindelse med andre bøker vært stilt spørsmål ved kvinnenes rolle i Steinbecks bøker. Her er de omtrent fraværende, selv om det også bor familier i leiren. Hvis jeg husker riktig er det bare Lisa som har fått såpass plass at hun nevnes ved navn. Det er et par dialoger mellom henne og Jim som jeg synes virker veldig kunstige og lite troverdige.
Selv om boka absolutt er lesverdig, synes jeg "Vredens druer" som kom tre år etter denne boka, er klart bedre.
Joda, det er helt riktig. Jeg fant et gammelt eksemplar på Halvdan's bokhus og var bare så kjempeglad for det slitte og godt leste eksemplaret.
Den er i stil med andre Gabriel Scott-bøker, og de trives jeg veldig godt med. Her, som i de fleste andre er det hverdagsmenneske på godt og vondt som beskrives. Hans snirklete setninger som jeg syntes er så inderlig sjarmerende ,og så godt beskrivende at det er en fryd å lese.
Ja, jeg skal være snill og prøve å skrive litt om boka når jeg har lest den :)
En morgen vaaknet Søren Røsnes ved femtiden eller litt før..
Det var noget som mankerte uten at han kunde si med det samme, hvad det egentlig var for slag, han kjende sig bare saa dypt mismodig, saa rent nedstemt paa alle maater. En ny dag en ny byrde, tænkte han og klippet med øinene, ja det var som det sto i skriften, at hver dag hadde nok i sin plage,
"Barkefletteren av Gabriel Scott
;-) Jo, det har du rett i! Google oversetter supervision med "tilsyn", mens supervisor er "veileder". Hele poenget er at man får veiledning for å bli bedre.
Ja, boka utkom på Aschehoug forlag tidligere i år, og dermed er den tilgjengelig for alle!
Hvis jeg skulle velge en forfatter som ruver over alle andre, så må det bli Stefan Zweig. Og hvis jeg må velge en bok som den ypperste favorittbok, så må det bli "Verden av i går!"