Veldig spesiell krim, ikke for dem som er ute etter heseblesende spenning. Men den nerven som ligger der ... Jeg har spesielt sansen for de ulike fortellerstammene, og at de både har personlig språk og ulik målform. Jeg likte boka kjempegodt, gleder meg til hennes nye!
Spennende og artige vrier på kjent eventyrstoff, men skjemmes av komma- og preposisjonsfeil
...tvinge oss til å gå på ski.
- Hva er det? spurte Mymlens datter.
- Subbe seg fram på nedbøren, forklarte Fredriksen.
Dette var en helt annen bok nå enn den jeg husker jeg leste på 90-tallet! Det er gøy. Jeg husker en mer fortetta, skummel stemning. Kollektivet hadde jeg helt glemt! Så jeg fikk en rikere, men mindre dramatisk opplevelse enn jeg var forberedt på. Men like god. Og det er jo det viktigste når en tar sjansen på å lese gamle favoritter om igjen.
Jeg hørte denne på lydbok på engelsk, og lurer på hvordan oversetteren har løst et par nøtter, men originalen er i alle fall både underholdende, original og spennende! Jeg er begeistra over multivers-teorien i alle sammenhenger, men her blir den jo glitrende forklart så unger også forstår den.
Flikk tilhører uvillig helt med evner-gjengen, men historien unngår klisjéen. Hun synes det er tøft å få mye ansvar uten å vite hva hun har blitt kasta inn i, men det er menneskelig. Og det er ikke opp til henne å løse alle utfordringer på grunn av evnene, andre stiller opp. Det er mye igjen å utforske der.
Historien er også original, den tok uventede vendinger flere ganger. Hurra! Dessuten kan boka leses enkeltstående, selv om det er stoff i massevis til en lang serie i dette multiverset. Det er deilig at fortelleren stoler på at leseren tåler løse tråder i bok én, uten at det lages en ulidelig spennende cliffhanger ut av det. Men jeg kommer nok til å lese bok to uansett, jeg lurer fælt på dette fyrtårnet ...
Dette er morsomt! Mahmood, 15, bruker sommerferien på å vise onkelen fra Pakistan rundt i Oslo. Det gir grunnlag for kulturkollisjoner, misforståelser, gode samtaler og mye humor. Samtidig er det spenninger hjemme hvor far er sliten av å kjøre drosje og lillebror Ali sliter med å finne ut hvem han er. Det er en varm hverdagsskildring fra et miljø på sida av det erkenorske.
Jeg har lest bøker i samme type språkdrakt før og kommet greit inn i det, men denne gangen ble det lydbok. Og det var en opplevelse! Jeg brøt ut i hikstelatter flere ganger og begynte å kalle alle rundt meg "brur". Herlig!
Denne traff ikke meg. Jeg synes idéen er god, hva skjer om en ny og annerledes politisk gruppering overtar? Blir det endring eller er det faktisk sånn at makt korrumperer uansett? Mellom linjene kan en lese at det siste skjer her. Og utgangspunktet gir mulighet til å diskutere kjønnsroller. Hva er genetisk, hva er tillært? En moderne Egalias døtre, kanskje. Men det er særlig her boka skuffer, synes jeg. Carla er opplært som elitejente og skal være smart, tøff og handlekraftig. Noah har vokst opp på utsida, men burde likevel være påvirka av et samfunn som sier at menn er uberegnelige, voldelige, uten finesser og evne til å ta beslutninger. Men i det øyeblikket de to er alene, er det Noah som tar styringa mens Carla snubler viljeløst etter. Det finner jeg ikke troverdig i det hele tatt. En gang i blant virker det som hun kommer på hva hun mener og sier at menn ikke kan lage musikk eller at de ikke er gode ledere, men det preger ikke tankesettet eller personligheten hennes i noen grad.
Jeg synes dessuten at spenninga svikter. Det er grenser for hvor mange ganger det er interessant at våre helter blir fanga i tilsynelatende håpløse situasjoner, men klarer klarer å flykte for livet. Nei, dette synes jeg ikke holder. Og det er synd, for idéen er som sagt original.
"Jeg har alltid lurt på hvilken type far jeg hadde blitt. Siden jeg aldri hadde noen far selv. Ikke lenge, i alle fall. Ikke at jeg trengte det heller. Moren min gjorde alt for meg som hun trodde en far ville gjort. Lærte meg praktiske ting. Som hvordan man monterer et nytt vindu, skifter forgasser på bilen eller sløyer fisk. Ting hun måtte bruke tid på å lære seg selv først. Hun mente det var kunnskap jeg ville få bruk for. Men jeg tenkte likevel mye på at jeg ikke hadde en far. Spesielt i tenåra. Bekymret meg for om jeg ville bli en bra far selv, siden jeg vokste opp uten. Men én ting er sikkert. Jeg kunne i alle fall ha blitt en god mor."
"Jeg tror du hadde blitt en flott far."
"Tror du?"
"Ja. For de som ikke blir gode fedre, har som regel ikke bekymret seg for om de skulle bli det. Det er min teori. Som du kan ta for god fisk. Liker du fisk, forresten?"
Merkelig bok. Vet ikke helt hvorfor jeg valgte den blant gratisbøkene på Audible, men nå lå den i biblioteket mitt, så jeg tenkte jeg kunne høre på den. Jeg leste ikke noe om den først, så jeg var jammen ikke sikker på hva dette var, men den første delen tenkte jeg "oppvekstroman". Om en noe aparte oppvekst med en merkelig, men fin far. SÅ begynte den å gli mer over i krim, før historisk samfunnskritikk/-analyse overtok. Men jeg likte det alt sammen.
Har jeg lyst til å drive mer med dyrking og dyr? Visst har jeg det! Kommer jeg til å gjøre det? Neppe. Jeg var litt nervøs for å lese denne boka, for tenk om den ga masse drivstoff til lengselen om noe annet? Og den bygger absolutt opp om idyllen, men den er rimelig klar på en ting - du må enten være ekstremt praktisk, ha en ekstremt praktisk partner eller ha masse penger til håndtverkere om du skal gjøre noe sånt som jeg har lyst til. Vi har en rimelig praktisk sans på deling. Og ikke penger. Så vi har det nok bra som vi har det.
Ellers er ikke denne boka helt hva jeg trodde. Jeg gikk nok glipp av setningen "historiene er hentet fra magasinet Lev Landlig". For det er MYE interiør. Greit nok, men jeg er mer interessert i praktiske løsninger enn i fargevalg. Og jeg synes det påfallende hvor mye plass kvinnene får her, uansett om det er hun eller han som er mest på gården, hvilken familie den ev har vært i osv. Er det fordi hjem og interiør er en kvinneting? Har magasinet en overvekt av kvinnelige lesere? Sikkert noe sånt. For all del, jeg koste meg masse med å lese og bla, jeg, men boka møtte ikke mine forventninger. Det er sånn det er noen ganger. Og den kosta meg jo ikke mer enn innsatsen med å bære den fra biblioteket og tilbake igjen.
Herlig om umulige oppdrag og de usannsynlige heltene som (kanskje) lykkes. Boka minner både om Scott Lynchs Lock Lamora og de tidlige Ryiria-bøkene til Michael J. SUllivan. Skikkelig eventyr! Det grepet jeg liker aller best her, er at vi som lesere ikke kjenner planene som er legges. Så når ting, i ett sett, går skikkelig galt, vet vi aldri om det er katastrofe eller en del av planen før den delen er over. Supert spenningsgrep! Og karakterer jeg synes jeg har blitt skikkelig kjent med og som jeg bryr meg om. Må lese bok to!
Jeg likte for så vidt boka, men jeg skjønner ikke helt hvor den vil. Vi møter Sander, en gutt som klarer seg godt tross familiens dårlige økonomi og at han ikke tilhører de mest populære. Han har en bestevenn, planer om å komme seg opp i verden (ved å selge egg), en gryende forelskelse og ei løsningsorientert mor. Men han har også moras kjipe beiler, gufne klassekamerater og en viss ensomhet. Mye godt innhold, men er det en rød tråd? Hvor skal vi med alt dette? Jeg vet ikke, men som et øyeblikksbilde av en ung gutts sommer, er boka god.
Jeg hørte denne som lydbok, så gikk tydeligvis glipp av masse illustrasjoner. Men da kan jeg i alle fall si at jeg ikke synes teksten står seg aleine. Den blir veldig oppramsende når den forteller om Julius’ tidlige liv, det handler mest om hvor kjent han var da, og jeg kan ikke se at det skal være så interessant for unger i dag? Det blir nærere og mer gripende når vi nærmer oss vår tid. Men teksten halter fortsatt, synes jeg, den prøver å være enkel, men plutselig dukker det opp fremmedord.
Jeg skjønner ikke helt poenget med boka, jeg. Det virker litt som et forsøk på å gjenbruke en gammel suksess uten at det er noe nytt å tilføre. Og jeg sitter igjen med en litt uggen følelse for hele prosjektet. Julius har jammen ikke hatt det greit, men det er mange som har tjent penger på ham.
Veldig spennende krim! Ganske mørk grunntone med trangt småbyliv, kvinneforakt, dårlige oppvekster i fleng og generell mistenksomhet, men en supertøff hovedperson som sloss seg gjennom det meste.
Ja, det er helt sant. De fleste liker jo boka, men den er tydeligvis ikke for meg. Sånn er det noen ganger.
Dette er ei gladbok! Olivia bor annenhver uke hos mamma og pappa og synes det er supert. Hos pappa og kona er det orden og rutiner. Reint og ryddig, mat til faste tider og alle har god tid. Når det nesten begynner å bli litt kjedelig, skal hun til mamma og Bjørn. Der er også Bjørns fire sønner, hunden, Pølsa, to fisker og to fugler og alltid masse støy og gøy. Hurra! Og når det nesten begynner å bli litt slitsomt, skal hun til pappa og være midtpunkt igjen. Bra ordning, hva? Olivia trives i klassen også, hun er ikke superpopulær, men har funnet sin plass. Så hun har kanskje ikke det beste utgangspunktet sett fra et voksent synspunkt, men hun klarer seg utmerket.
Så må noe gå galt, selvfølgelig, rein harmoni gir ingen fortelling. Jeg nøyer meg med å si at balansen i klassen blir forrykka og at det blir aktuelt å tenke over om hel-, halv- og stesøsken kan være like gode. Olivia må møte sin egen mer kjipe side også.
Men dette er ei skikkelig god bok! En relevant historie fortalt med mye varme og humor og jeg smiler fortsatt når jeg tenker på den. Jeg hørte lydboka lest av Ina Charlotte Fjellhøy, og det kan anbefales.
Jeg må innrømme at jeg ikke hadde trua på denne, hadde den ikke vært prisnominert, ville jeg ikke plukka den opp. Ikke kan jeg noe om sjakk. Og Magnus Carlsen, lissom? Er det ikke i overkant mye melking av merkevaren å putte ham inn i ei barnebok? Men jeg tok skammelig feil. Dette er kjempeartig! Det er en seriemorder løs i Oslo og ofrene blir funnet med sjakkbrikker i hånden. Carlsen kalles inn og skjønner at dette er et spill om liv og død.
Det er mye å humre over i både tekst og tegninger, og jammen blir det ikke spennende også. Det er mulig noen svært fintfølende lesere lar seg sjokkere av for eksempel nærbildet av den døde biskopen, men det får bare være. Jeg lo.
Riktig underholdende tegneserie der, altså. Den fungerer utmerket for folk som ikke bryr seg det minste om sjakk, men er nok enda morsommere for dem som har interessen.