Six of Crows

Henry Holt and Co. (BYR) 2015 Hardcover

Kjøp bøker hos haugenbok.no Se på denne utgaven hos amazon.co.uk

Forlag Henry Holt and Co. (BYR)

Utgivelsesår 2015

Format Hardcover

Språk Engelsk

Jeg ble overtalt til å lese Six of Crows av to jeg kjenner gjennom Instagram. Egentlig er boka første boka i en spin off-serie av Leigh Bardugos Grisha-trilogi, men jeg fikk høre at det ikke var nødvendig å lese originalserien først. Derfor begynte jeg å lese Six of Crows, og det angrer jeg definitivt ikke på. Denne boka er så sykt bra!

Jeg ble med en gang dratt rett inn i verdenen Leigh Bardugo har skapt, og det var kjempespennende å se hvordan hun hadde basert de forskjellige landene på land i vår egen verden. Ravka, for eksempel, er basert på Russland, Kerch på Nederland og Fjerda på nordiske land. På den måten skapte hun en verden man kan kjenne seg igjen i, men som samtidig er annerledes fra vår verden. Jeg likte kjempegodt å lære om Bardugos verden og magien der.

Magien Leigh Bardugo har skapt er utrolig stilig. Det er bare noen som kan bruke den, og de kalles for Grisha. Den originale trilogien handler om dem og borgerkrigen i Ravka, og jeg mistet nok noe der siden jeg ikke har lest Grisha-trilogien, men for meg gjorde det ikke så mye. Jeg fikk vite nok om magien, til å forstå hva som foregikk.

Det beste med hele boka er karakterene. Six of Crows har seks hovedpersoner, og de er alle like spennende å lese om. Det var ingen jeg ikke likte eller som var kjedelige å lese om. De var veldig forskjellige, både når det kommer til nasjonalitet og seksualitet. Det er til og med sterkt hintet til at en av karakterene er panseksuel, noe som er kjempesjeldent i litteratur.

De seks hovedpersonene er Kaz Brekker, genial tyv og lederen for gruppa, Jesper Fahey, skarpskyter som er litt for glad i gambling, Inej Ghafa, Kaz' spion kjent som the Wraith, Nina Zenik, Grishasoldat som bruker magien sin for å overleve i Ketterdam, Matthias Helvar, Fjerdan straffange med et sterkt ønske om hevn, og Wylan Van Eck, rømling fra privilegert bakgrunn. Alle er interessante og forskjellige, og jeg har lyst til å vite alt om dem. Jeg kan ikke vente på å få lære mer om dem i neste bok, Crooked Kingdom.

Handlingen i boka er superspennende, og jeg kunne nesten ikke legge den fra meg. Jeg visste aldri hva som kom til å skje, og det holdt meg interessert gjennom hele boka. Den er aldri kjedelig, og boka har akkurat passe antall sider. Historien blir ikke for "rushed", men den blir heller ikke for langdryg. For meg var den helt perfekt.

Jeg så ikke for meg at boka kom til å slutte på den måten! Det er et plot twist helt til slutt som ødela meg litt. Jeg var ikke klar for det, og jeg vet ikke om jeg kan vente til september for å få vite hvordan det kommer til å ende. Argh! Jeg må vite hva som skjer videre!!

Så klart anbefaler jeg Six of Crows! Jeg elsket boka så utrolig mye.

Innlegget ble opprinnelig publisert på bloggen min.

Det er vanskelig å gi denne noe annet enn en sekser. Dette er en skikkelig røverhistorie, samtidig en fortelling om seks individer som prøver å klare seg i en by og en verden som er både brutal og urettferdig.

Denne boka skal bli en del av en TV-serie om Bardugos univers, og det overrasker meg ikke. Den kan nok egne seg godt som serie. Noe av det beste med denne boka er verdensbyggingen - du lukter stanken fra gatene i Ketterdam, du ser for deg Ice Court-komplekset og det golde landskapet. Karakterene er også gode og sammensatt. Enkelte ville nok påstå at noen av bihistoriene faller over i klisjeer - som den "ulovlige" forelskelsen mellom Nina og Matthias - men det gjør ingenting. Den er likevel god.

Denne boka er så spennende, så altoppslukende at du sniker deg til å lese den i lunsjpausen på jobb eller på bussen. Den er like avhengighetsskapende som jurda parem, når den er ferdiglest vil du bare gå rett over på bok to - og fortviler allerede over at den tredje kun er i planleggingsfasen.

Bardugo skriver svært fengende og det er umulig å ikke bli revet med i historien. Enkelte nesten komiske øyeblikk midt i alvoret og spenningen bidrar til å gi små, positive avbrekk.

Jeg vil også trekke fram noe annet jeg liker med denne boka. Slike serier har en tendens til å glorifisere eller i hvert fall bagatellisere prostitusjon. I fantasyserier og lignende skrevet av menn er det mer normalen enn unntaket at bordeller er et vanlig syn i byene hovedpersonene befinner seg i, og ofte at hovedpersonen frekventerer disse selv uten noen etiske viderverdigheter. Det er mulig det at Bardugo er kvinne har noe å si, men hun utfordrer den glamorøse overflaten til horehusene og går rett til kjernen: menneskelig lidelse og utnyttelse av kvinner til seksuell trafficking. En av hovedpersonene ble selv solgt som slave til et såkalt "pleasure house" og hvordan hun jobber med å komme seg gjennom disse traumene er en viktig del av historien.

Misforstå meg rett, den er på ingen måte moraliserende. Men den tar for seg denne tematikken på en svært god måte, syns jeg.

Alt i alt, en svært sterk og god bok som sikkert stemples som en "ungdomsbok", men som voksne også kan lese med stor glede og innlevelse. (Det eneste som irriterer meg er faktisk dette med at alle hovedpersonene er tenåringer - jeg håper forfattere kan slutte med det snart. Det er urealistisk.)

"I don't like the idea of killing people, either. I don't even like chemistry."
"What do you like?"
"Music. Numbers. Equations. They're not like words. They... they don't get mixed up."
"If only you could talk to girls in equations."
There was a long silence, and then, eyes trained on the notch they'd created in the link, Wylan said, "Just girls?"
Jesper restrained a grin. "No. Not just girls."

Jesper knocked his head against the hull and cast his eyes heavenward. "Fine. But if Pekka Rollins kills us all, I'm going to get Wylan's ghost to teach my ghost how to play the flute just so that I can annoy the hell out of your ghost."
Brekker's lips quirked. "I'll just hire Matthias' ghost to kick your ghost's ass."
"My ghost won't associate with your ghost," Matthias said primly, and then wondered if the sea air was rotting his brain.

Kaz leaned back. "What's the easiest way to steal a man's wallet?"
"Knife to the throat?" asked Inej.
"Gun to the back?" said Jesper.
"Poison in his cup?" suggested Nina.
"You're all horrible," said Matthias.

Mål: 60
Mål 2: 70

• En bok anbefalt av en bibliotekar
  • En bok som har vært lese-listen alt for lenge
  • En bok bestående av brev
  • En lydbok
  • En bok av en ikke-hvit person
  • En bok med en av de fire årstidene i tittelen
  • En bok som er en historie inni en historie
  • En bok med flere forfattere
  • En spionthriller
  • En bok med en katt på coveret
  • En bok av en forfatter som bruker pseudonym
  • En bestselger fra en sjanger du vanligvis ikke leser
  • En bok av eller om en person med handikap
  • En bok som involverer reise
  • En bok med en undertittel
  • En bok som er publisert i 2017
  • En bok som involverer en mytisk skapning
  • En bok du har lest før som alltid får deg til å smile
  • En bok om mat
  • En bok med karriereråd
  • En bok fra et ikke-menneskelig perspektiv
  • En steampunk-roman
  • En bok med en rød rygg
  • En bok med handling lagt i villmarken
  • En bok du elsket som barn
  • En bok av en forfatter fra et land du aldri har besøkt
  • En bok med en tittel som er karakterens navn
  • En roman med handling lagt til en krig
  • En bok med en upålitelig forteller
  • En bok med bilder
  • En bok hvor hovedkarakteren er av en annen etnisitet enn deg
  • En bok om en interessant kvinne
  • En bok med handling lagt til to forskjellige tidsperioder
  • En bok med en måned eller ukedag i tittelen
  • En bok med handling lagt til et hotell
  • En bok skrevet av noen du beundrer
  • En bok som blir filmatisert i 2017
  • En bok med handling lagt til en høytid (ikke jul)
  • Den første boken i serie du ikke har lest før
  • En bok du kjøpte på en reise

27/40

Ekstra:

• En bok anbefalt av en forfatter du liker
  • En bestselger fra 2016
  • En bok med et familiemedlem i tittelen
  • En bok som tar for seg hele livet til en karakter
  • En bok om en innvandrer eller flyktning
  • En bok fra en sjanger eller undersjanger du aldri har hørt om
  • En bok med en eksentrisk karakter
  • En bok med mer enn 800 sider
  • En bok du fikk fra en bruktbokhandel
  • En bok som er nevnt i en annen bok
  • En bok om et vanskelig tema
  • En bok basert på mytologi

9/12

• "Ruin and Rising" av Leigh Bardugo