Utbryterne

Gyldendal 2020 Innbundet

Nominert til Uprisen 2021!

Året er 2075. I Norge styrer feministpartiet med jernhånd og luften er så forurenset at den er giftig.
Carla er 17 år og jobber som lærling i Klimaavdelingen. Der finner de en formel som kan rense luften og redde verden ut av krisen. Men for noen er penger viktigere enn ren luft.
Noah er lei av å være en annenrangsborger i et samfunn styrt av kvinner. Han blir med i en opprørsgruppe som vil stjele formelen og starte en revolusjon.
I et samfunn der feministene regjerer og menn ikke har lov å være alene i gatene, må Carla og Noah legge forskjeller til side. De må samarbeide dersom de skal klare å gjøre ren luft tilgjengelig for alle.
En mørk og spennende historie om et Norge hvor kjønnsrollene er snudd på hodet.
Sagt om boka:
«Endelig en norsk ungdomsbok som tørr å på alvor ta for seg YA-sjangeren på norsk!» Nora Steenberg, Bok365
«Utbyterne er rett og slett skikkelig god.» bokblogger Astrid Terese Skjeggerud
Nominert til Uprisen 2021!Fra juryens begrunnelse:«Denne er blitt valgt fordi det er en bok som var veldig godt likt, er bra skrevet, spennende og troverdig og fokuserer på viktige temaer som klima og likestilling»

ISBN13 9788205525429

EAN 9788205525429

Genre Dystopier

Omtalt tid 2070-2079

Gir opp. Blir ikke glad i noen av personene og synes plottet er totalt uengasjerende. At kjønnsrollene er snudd virker ikke annet enn utrolig påklistret.

Denne historien om Clara og Noah fanget meg inn og facinerte meg. Feministene styrer Norge og menn har ingen rettigheter. Som et strengt muslimsk land bare motsatt. Clara er en av eliten blant feministene og takler det ikke så godt da hun må løse en oppgave sammen med en av opprørerne. Men veien deres viser henne nye sider av samfunnet og får henne til å stille spørsmål ved feministenes styre. Hun og Noah skal prøve å gjøre noe med at luften er giftig for befolkningen, men det er ingen lett vei å gå.
Anbefales!

Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

• "Minus 14" av Espen Dekko
  • "Rør ikke de som sover" av N.K. Lillebo