Drømmen om småbruk

18 historier om livet på landet

av (redaktør).

Egmont Publishing og Lev landlig 2019 Innbundet

Mange drømmer om å flytte fra byen til landet. Kanskje kjøpe seg et småbruk og starte et nytt liv. Boka Drømmen om småbruk er historier om folk som flyttet på småbruk og deres erfaringer. Noen har fått et spesielt forhold til dyra, noen har restaurert gamle hus og bygninger, noen har bygd nytt med gamle lafteteknikker, noen har funnet helsebot og ro etter å ha levd et hektisk liv i byen, noen har startet opp små gründerbedrifter som gårdsbutikker og overnatting. Vi får ta del i deres utfordringer, strev, sorger og gleder rundt det å takle tilværelsen på landet. Menneskene i historiene bor i bygder rundt omkring i landet fra sør til nord.

Hver historie er krydret med enkle råd og tips til deg som vil komme i gang med landlivet. Boka er for alle som liker en landlig livsstil, både de som har realisert drømmen og de som drømmer om å flytte på landet, unge som eldre.

Forlag Egmont Publishing Lev landlig

Utgivelsesår 2019

Har jeg lyst til å drive mer med dyrking og dyr? Visst har jeg det! Kommer jeg til å gjøre det? Neppe. Jeg var litt nervøs for å lese denne boka, for tenk om den ga masse drivstoff til lengselen om noe annet? Og den bygger absolutt opp om idyllen, men den er rimelig klar på en ting - du må enten være ekstremt praktisk, ha en ekstremt praktisk partner eller ha masse penger til håndtverkere om du skal gjøre noe sånt som jeg har lyst til. Vi har en rimelig praktisk sans på deling. Og ikke penger. Så vi har det nok bra som vi har det.

Ellers er ikke denne boka helt hva jeg trodde. Jeg gikk nok glipp av setningen "historiene er hentet fra magasinet Lev Landlig". For det er MYE interiør. Greit nok, men jeg er mer interessert i praktiske løsninger enn i fargevalg. Og jeg synes det påfallende hvor mye plass kvinnene får her, uansett om det er hun eller han som er mest på gården, hvilken familie den ev har vært i osv. Er det fordi hjem og interiør er en kvinneting? Har magasinet en overvekt av kvinnelige lesere? Sikkert noe sånt. For all del, jeg koste meg masse med å lese og bla, jeg, men boka møtte ikke mine forventninger. Det er sånn det er noen ganger. Og den kosta meg jo ikke mer enn innsatsen med å bære den fra biblioteket og tilbake igjen.