Boka er en slags blanding av filmene Pusher og Requiem for a Dream. God intensitet i språket. Litt krevende å følge med i scenevekslingene, ikke ei bok for ungdommer som ikke har nok lesetrening. Historien var bra og jeg likte utviklingen. Alt fremstår troverdig og mulig (som i: det kunne ha skjedd på ordentlig).
Boka blir jo fatalistisk med den starten, men man "jages" hele tiden videre inn og dypere i historien for å få vite hvorfor det gikk som det gikk. Jeg syns den var spennende hele veien og den hadde en skikkelig "pageturner"-kvalitet for min del. For de som har lest mye og som har opparbeidet seg mye litterær kompetanse er det jo mange klisjeer her, men jeg syns forfatterne har klart å formidle de intense følelsene ungdom i den aldersgruppa kan ha på en bra måte.
Kudos til oversetter for å bevare det danske preget i dialog og replikkveksling. Det plasserte boka helt konkret i Danmark for min del.
Dette er absolutt ei bok jeg vil anbefale videre.
Kort oppsummert i stikkordsform: Boksing, krim, fengselsfortelling, spenning, kontrahistorisk.
Enkel handling, klart og lettfattelig språk. Actionpreget innhold. Flate karakterer.
Passer for ungdom med lite lesetrening.
Denne syns jeg var skuffende. Nå skal det sies at jeg at jeg kun leste de 100 første sidene, men jeg mener at man har fått et ganske godt inntrykk av boka når man har lest 1/3 av den. Jeg skumleste for sikkerhets skyld et kapittel senere i boka og ut fra det, så både tonen, språket, handlingen og opplegget temmelig likt ut som de 100 første sidene. (Kommentarene videre er kun basert på disse 100 sidene og det ene kapitlet.) Dette fremstod for meg som billig action-krim med påklistret hi-tech sci-fi-staffasje som ren gimmick. Her var det mafiavirksomhet, macho håndgemeng, militære elitesoldater, hemmelig superpoliti, god gammeldags katt/mus-jakt, maskingevær og en omtrent uovervinnelig helteskikkelse. Bortsett fra alle de duppedingsene som forfatteren har funnet på kunne dette like gjerne vært en action-krim satt til nåtid i nesten hvilket som helst kriminelt mijø i øst-europa.
Jeg "slumpet" også over etterordet hvor forfatteren skriver varmt og hengivent om Bringsværd (som jeg liker veldig godt) og prøvde virkelig å gi boka en ny sjanse etter det, men uten hell. Den historien som ble brettet ut over begynnelsen av boka ga meg rett og slett ingenting, beklageligvis.
De momentene du bringer opp her tenkte jeg ikke på i det hele tatt. Da skal jeg i alle fall vente, hahaha!
Er spent på denne sjøl, men utfra det du skriver tror jeg at jeg like gjerne kan vente til bok 2 også er utgitt. Det finnes knapt verre pine enn å måtte vente en liten evighet for å finne ut hvordan det går videre.
Trodde kanskje jeg var litt sent ute, men jeg kunne ikke finne ei slik liste her på bokelskere. Så da har jeg laget ei sjøl. Oversatt fantasy er også tatt med. Kom gjerne med tips. Og her er definisjonen av "fantasy" temmelig romslig. Kunne kanskje kalt lista "Fantastisk litteratur på nynorsk"? Mulig den døpes om etterhvert.
Denne boka leste jeg i forbindelse med research til lista mi over dystopier/post-apokalyptiske fortellinger på norsk.
Farvel, Babylon er mer en katastroferoman enn noe annet. Jorden kommer til å bli truffet av en komet om få dager og det er ingenting man kan gjøre for å hindre den i akkurat det. Romanen har en tredelt oppbygning hvor vi først følger hverdagen på en Café som heter Kometen (tilfeldig?), deretter kommer vi under huden på en av personene som vanker der, før vi blir satt over til dødskorridoren (death row). Dette gjentar seg syv ganger. Novellene til de syv personene oppleves stort sett i retroperspektiv og danner bakgrunnen for ting de sier og gjør i nåtid på cafeen.
Er halvveis i boka og er ikke så voldsomt imponert. Skriver mer når den er ferdiglest.
EDIT: Boka er nå ferdiglest og det er i grunn ikke så mye mer å legge til. Det som skjer på cafeen og på dødskorridoren er det mest spennende i boka, bare synd at det er de syv novellene som utgjør majoriteten av romanen. "Farvel, Babylon" kan man trygt la vær å lese, enten man ser den i lys av P-A-elementene eller som en vanlig skjønnlitterær roman.
«Himmelherren» fremstår som temmelig standard fantasy, men med et par kule grep (metaaspektet og forvirringen rundt virkelighet kontra fantasi; hvem skriver om hvem?). Premisset for handlingen (fra virkelighet til fantasi til virkelighet) gjør det nærliggende å tenke i retning av «Narnia»-bøkene og «Den uendelige historien». La meg bare da nevne at «Himmelherren» er langt unna deres kvalitet og iderikdom.
Danske Bøgh Andersen har et levende og sprudlende språk, noe som passer til hovedpersonen og hans alder. Likevel kan jeg ikke si at jeg ble berørt på noen måte av dramatikken i boka, sjøl om forfatteren maler med aldri så store og voldsomme penselstrøk. Han er flink til å beskrive Peters fantasiverden, men elementene den består av er så tradisjonelle og forutsigbare at man aldri blir dratt ordentlig inn i den. Det er mange kreative språklige vendinger her, men av og til tar han disse sammenligningene og gjentakelsene sine litt langt. De blir mer forstyrrende enn at de tjener drivet i historien. Kapitlene er korte og episodiske i formen og med en tittel som forklarer hva det skal handle om.
Aldervurdering vet jeg ikke om jeg er kompetent til å gjøre, men Aschehoug retter boken mot segmentet 12-16. Det jeg kan si er at jeg vil anta at 16-åringen kan finne boken noe barnslig, da Peter har en veldig barneaktig iver og fremstår på en umoden måte i noen av tankene og refleksjonene han gjør seg. Lesemessig sett var «Himmelherren» en helt ok opplevelse, men dette er nok ikke en tittel jeg kommer til å trekke frem som en anbefaling for de som vil lese fantasy.
Fin, poetisk, tankefull og realistisk vemmelig. Kanskje var det det at jeg var mer forberedt på hva som kom til å møte meg denne gangen som gjorde opplevelsen mindre sjokkartet, men jeg syns ikke denne boka er så grotesk og avskyelig som enkelte har forfektet. Kanskje de ikke har/hadde lest Fiolinane?
Boka handler om Frrok; hans streben etter å passe inn i hverdagen og hans forhold til den mer distanserte Flori. Leikvoll har på ingen måte fornektet seg noe i denne fortellingen, men alt virker likevel mer sart og sårbart i "Bovara". Naturskildringene står sterkt, det samme gjør åndslivet og tankeuniverset til Frrok. Han drømmer seg ofte bort under faktiske hendelser eller blir påminnet ting som har skjedd tidligere i livet, enten han sitter ved matbordet, bytter skitbøtta til Flori eller steller med hagen.
Handlingsmessig er det ikke mye som skjer her, det viktigste er å være der, sammen med Frrok. Sånn sett er det ei stille bok som tar seg tid til å utbrodere hans virkelighet, mer enn at leseren skal underholdes kontinuerlig i beste såpestil.
Man kommer jo ikke utenom elementene som, på sett og vis, har blitt Leikvolls "varemerke" (kan man kalle det det?). Iallfall: de er der, men de er aldri spekulative på den måten at man får meske seg i detaljer og hendelsene tværes aldri ut. Han holder det enkelt og antyder mer enn han røper. Om derimot situasjonen danner seg, visuelt sett, klart og tydelig i ditt eget sinn er jo ikke det hans feil, eller?
Starten var lovende, men jeg syns hele boka falt sammen da de ankom den byen i skråninga. Først og fremst fordi den da bare fremstår som en veik kopi av "Dødslekene" og den mektige trilogien om Evv Lushon av Bull-Hansen, men også fordi språket blir så klisjeaktig og overtydelig. Det gjør det vanskelig å komme under huden på karakterene og søskenforholdet til de to søstrene virker utrolig kunstig. Og det elsk/hat-forholdet til kvinnelig hovedperson og mannlig biperson fikk jeg helt mark av. Saba er like egoistisk og umoden som Katniss (fra Dødslekene), men makter ikke å skape sympati eller forståelse for sin egen person. Derfor er det svært vanskelig å bry seg om henne. Ikke et godt utgangspunkt for en hovedperson vil jeg si. Det kan eksemplifiseres ved at det skjer noe ekstremt dramatisk på vei mot et vertshus i fjellene med henne, og det ikke ikke fremkaller noe mer enn et skuldertrekk. Det kan jo også henge sammen med at man VET at det ikke kommer til å skje noe alvorlig henne. Det blir aldri særlig nervepirrende med gjennomskinnelig struktur og flat spenningskurve og man fristes ikke til å lese videre. Motivasjonen hennes for å dra på denne ferden er heller ikke sterk nok beveggrunn. Da jeg hadde rundt 110 sider igjen ga jeg opp. Jeg ga egentlig opp litt før det (ved de tenkte ordene "løgner, løgner, løgner"), men leste litt til, bare sånn i tilfelle. Det kunne jeg fint spart meg for.
Alt i alt ei meget skuffende bok.
PS. Dette ble kanskje mer noen sammenraskete "gruk", enn en faktisk omtale, men pytt.
Oi, veldig godt å se at det finnes flere som har fått øynene opp for Bull-Hansen sin trilogi om Evv Lushon. Som du sier; det er ikke mange som skriver på samme nivå som han når det kommer til P-A. Ellers var det overraskende å se at universet til Atwood var større enn jeg hadde fått med med. Jeg rådigger Oryx & Crake og Flommens år.
Boka hadde vært mye bedre uten de overnaturlige elementene.
Forfatteren klarer ikke å flette sammen hverdagselementene og grøsserhandlingen på en troverdig måte og konseptet med stolen virker noe krampeaktig. Historien om fjorten år gamle Eyja som må flytte til en ny plass og begynne på en ny skole er fin og sår nok i seg selv, og står støtt på egne bein. Og faren kunne godt havnet på sykehus av andre grunner enn at en "ond og besatt stol" sørget for at han endte opp der. Liker godt beskrivelsene av Eyja og hvordan hun tilpasser seg sitt nye miljø, men når fokuset intensiveres i forhold til mysteriet med stolen raser i grunn alt sammen.
Post-Apokalypse. For ungdom. Boka er nydelig skrevet, med et klart og direkte språk. Enkelte passasjer kunne jeg ønsket var mer utbrodert for spenningens og opplevelsens skyld, men ellers tenkte jeg aldri over at dette først og fremst ikke er skrevet for en 31-åring. Vi kommer inn i livet til Nanna og Fride (og faren deres) etter at de har vært ca. seks år i en bunkers og er temmelig klare for å undersøke omverdenen. I begynnelsen nekter faren, men så inntreffer det en hendelse som gjør at de er nødt til å reise fra øya deres og inn til byen (som vi aldri får vite navnet på). Det er en tøff reise de må legge ut på og likhetene til McCarthys bok "The Road" er temmelig klare, uten at det gjør noenting. Nanna og Fride fremstår veldig levende og oppfører seg som jeg antar at unger på 12 og 6 gjør. Det medfører at de gjør et par dumme ting underveis, og det til tross for at den eldste av de hele tiden har i bakhodet at de kanskje ikke burde gjøre det de gjør.
Boka ble slukt i ett jafs og må jo sånn sett kunne kalles en "pageturner" på godt norsk.
Oi, så ut til å være innertier den boka der! Takk for tips!
Nei, det har jeg ikke. Høres veldig spennende ut, så takk for tips!
"Fluenes herre" er vel ikke helt innertier? Nå har jeg ikke lest boka siden jeg var femten, så det er fullt mulig at detaljer har gått i glemmeboka. Skal leses på nytt. Legger den til likevel på nåværende tidspunkt. :)
Takk for de andre tipsene. Legges til om litt.
Takk for tips! Skal legges til.
Har lest ti av bøkene, hvis jeg ikke blingset helt. Har planer om å lese iallfall ti til på den lista. Og det er sikkert tredve til jeg burde ha lest.