Huset mellom natt og dag

en science fiction roman

Vendetta forl. 2014 Innbundet

Året er 2106.
I et forsøk på å skape supersoldater blir to hundre menn og kvinner biologisk modifisert. Men forsøket stanser og soldatene plasseres i militær forvaring for resten av livet. De få som likevel klarer å rømme er fritt vilt. Dusøren er den samme om de fanges død eller levende. Og alle blir fanget, alle utenom én: Sersjant Marko Eldfell.

I fem år har Marko klart å holde seg i skjul i Tirana. Han livnærer seg av strøjobber for lokale kriminelle, men da han redder ei lita jente fra døden, forandres alt. Plutselig er alle
fra mafiaen og politiet, til de fryktede Maskene på sporet av ham.

Det blir en heseblesende jakt som leder Marko Eldfell til Nye Berlin, til et sted i den tyske storbyen hvor verden brått forandrer seg for all tid.

Forlag Vendetta forl.

Utgivelsesår 2014

Genre Science fiction

helt ok og ganske fiks fiction Helten er superhelt og skurkene kjempeskurker, men boken er skrevet spennende og visuelt så jeg koste meg

Denne syns jeg var skuffende. Nå skal det sies at jeg at jeg kun leste de 100 første sidene, men jeg mener at man har fått et ganske godt inntrykk av boka når man har lest 1/3 av den. Jeg skumleste for sikkerhets skyld et kapittel senere i boka og ut fra det, så både tonen, språket, handlingen og opplegget temmelig likt ut som de 100 første sidene. (Kommentarene videre er kun basert på disse 100 sidene og det ene kapitlet.) Dette fremstod for meg som billig action-krim med påklistret hi-tech sci-fi-staffasje som ren gimmick. Her var det mafiavirksomhet, macho håndgemeng, militære elitesoldater, hemmelig superpoliti, god gammeldags katt/mus-jakt, maskingevær og en omtrent uovervinnelig helteskikkelse. Bortsett fra alle de duppedingsene som forfatteren har funnet på kunne dette like gjerne vært en action-krim satt til nåtid i nesten hvilket som helst kriminelt mijø i øst-europa.

Jeg "slumpet" også over etterordet hvor forfatteren skriver varmt og hengivent om Bringsværd (som jeg liker veldig godt) og prøvde virkelig å gi boka en ny sjanse etter det, men uten hell. Den historien som ble brettet ut over begynnelsen av boka ga meg rett og slett ingenting, beklageligvis.

Ein liten liste så eg kan prøve å ha oversikt på hvor mange bøker eg kjøper :)
Og også de eg får i gave eller leseeksemplar av :)
Desverre får jeg ikke lagt inn alle da jeg ikke får lagt inn de danske og svenske bøkene. Men her dreier det seg bare om noen få :) Så totalt hadde jeg ca. 100 nye bøker :O

• "Speilets bakside - huset mellom natt og dag bok 2" av Ørjan Nordhus Karlsson
  • "Heartland - roman" av Morten Claussen