Tekst som har fått en stjerne av Ellen E. Martol:

Viser 1141 til 1160 av 3892:

Det samme gjelder også hvis du går inn på "Stallo" av Stefan Spjut. Da kommer også Rose Marie sin anmeldelse av ensomheten opp..
søker du på ensomheten, er også stallo eneste bok som kommer opp...

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Portrett av Graham Greene i tre deler, der flere av Greenes samtidige (bl.a. John le Carré) forteller om forfatteren og hans litterære betydning, og Sir Alec Guinness leser utdrag av Greenes bøker. Serien heter The Graham Greene Trilogy, og første episode har tittelen "England Made Me". På YouTube ser det ut til at de tre episodene er delt inn i fire "kapitler" - hvert kapittel er på ca. 15 minutter:

Episode 1 - England Made Me

Episode 2 - The Dangerous Edge

Episode 3 - A World of My Own

... og hadde jeg ant at det skulle bli 12 lenker av denne oppdagelsen, så hadde jeg vel neppe satt i gang med dette innlegget... ;P

Denne australske dokumentaren handler om filmatiseringen av Greenes The Quiet American - der Michael Caine spilte hovedrollen.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Aldri får jeg fred

Aldri får jeg fred. Alltid
banker det på døra til sinnet mitt.
Og skyter jeg slåen fra og kikker ut,
står det et frøsent dikt der i nordavinden,
lik ei trassig - blyg taterjente
med sølvsølje på bringa
og blikktøy i hendene.

Hans Børli, fra diktsamlinga Når kvelden står rød over Hesteknatten, 1979

Godt sagt! (9) Varsle Svar

Hans Børli blir jeg aldri lei av og dette diktet oppdaget jeg idag.

Ett er nødvendig

Ett er nødvendig
her i denne
vår vanskelige verden
av husville og heimløse:
Å ta bolig i seg selv.

Gå inn i mørket
og pusse sotet av lampen.
Slik at mennesker på veiene
kan skimte lys
i dine bebodde øyne.

Hans Børli

Godt sagt! (19) Varsle Svar

Takk skal du ha! Jeg tror at denne absolutt er verdt et forsøk.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Kan det være 84 Charing Cross Road?

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Takk for en glimrende omtale, Rose Marie! Jeg har nettopp lest boka, først fra perm til perm, siden bruddstykker her og der - og det blir neppe siste gang. Fascinerende historie(r)! Her er det mye uklart, for eksempel hvilken rolle fortelleren spiller i denne historien. Om forståelsen blir større ved å lese flere ganger, er jeg usikker på, men boka tåler å bli lest igjen, ikke minst på grunn av de språklige virkemidlene. Sekser fra meg!

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Nei, eg har aldri skrive i ei bok, og det er egentlig berre toskeskap å ikkje gjere det. Mange gangar ville eg hatt nytte av å notere ting eg tenker undervegs medan eg les bøker, men hemninga mot å "øydelegge" bøkene er for djupt rotfesta. Det kan tenkast at eg kjem til å starte med å notere ein gang i framtida, men tanken må nok få modne ei stund til.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Ettersom det ikke har vært aktivitet på tråden på et år, er det vel ikke så stor interesse for å informere hverandre om litterære møter? Dette er jo et nettsted hvor man ikke treffes fysisk, og hvor deltakerne bor spredt over hele landet må man forvente.
Men, men, jeg har på meg scaniajakka på møtet med Askildsen, tenker jeg.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Jeg skriver nesten aldri i bøker, men tråden fikk meg til å tenke på Helene Hanff og hennes bok "84 Charing Cross Road": you leave me sitting here writing long margin notes in library books that don't belong to me, some day they'll find out i did it and take my library card away.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Jeg finner ingen tråd hvor vi kan informere hverandre om møter med forfattere/ om litteratur, derfor denne.
Tirsdag 11. nov. kl. 18.00: Kjell Askildsen i samtale med Alf van der Hagen. Møte holdes i Askildsens fødeby.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Etter at jeg kom over en bok på et loppemarked hvor den forrige eieren hadde skrevet så fint om sitt møte med boken fikk jeg lyst til å begynne med det samme. I nevnte bok står det bl.a. at vedkommende leste den påsken 1984 da hele familien var på hytta, at han/hun synes det var en vakker, men trist bok. Tidligere har jeg vært ganske streng på at jeg ikke vil ha eselører eller annet kluss i bøkene mine, men er dette kluss? Vil jeg låne bort bøker jeg har skrevet slikt i? Jeg vurderer også å legge inn en løs lapp i bøkene, men disse forsvinner vel?
Lurer på om andre skriver i sine bøker, og i så fall hva.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

En roman om hverdagslykke

Rune Christiansen (f. 1963) har utgitt i overkant av 20 bøker siden debuten i 1986. De fleste av bøkene er utgitt på Oktober forlag, men jeg gjør oppmerksom på at verken Wikipedia eller Oktober forlags oversikt over bibliografien hans er helt komplette. Forfatteren har imidlertid en egen nettside, og her finner vi en komplett oversikt over alle hans utgivelser. Rundt halvparten av bøkene hans er diktsamlinger, og noen er gjendiktninger av poeter som Alain Bosquet, Eugenio Montale m.fl. Resten - åtte i alt - er romaner.

"Ensomheten i Lydia Ernemans liv" utkom tidligere i høst, og den er for tiden nominert til Brageprisen 2014 i klassen skjønnlitteratur - bl.a. sammen med Hanne Ørstaviks roman "På terrassen i mørket" og Ingvild H. Rishøis´ novellesamling "Vinternoveller". Etter å ha lest Rune Christiansens roman, må jeg si at jeg holder en knapp på denne. Den 18. november i år får vi resultatet av kåringen. Dette er for øvrig min første leste bok av Rune Christiansen, men den kommer ikke til å bli den siste. Bl.a. har jeg "Krysantemum" liggende på vent.

Lydia Erneman vokser opp som den eneste datteren av Dagmar og Johan Erneman på et lite småbruk i Jämtlands län nord i Sverige. I dette hjemmet snakkes det ikke i utrengsmål, og det er fremfor alt stillhet og harmoni som preger Lydias oppvekst. Ytre dramatikk har ingen plass hos dem, selv om vi aner en mor hvis utfartstrang har blitt holdt nede av en meget hjemmekjær og tradisjonsbunden mann.

"Moren hadde dekket bordet ute på terrassen. De forsynte seg fra grytene og vekslet knapt et ord før Lydia helt uanmeldt fortalte at hun ville flytte. Hun hadde fått plass ved Sveriges landbruksuniversitet i Ultuna, sør i Uppsala, og der ville hun studere til veterinær, hun ville jobbe med hester, det var det hun ville og ingenting annet." (side 7-8)

Engstelsen over at datteren skal forlate dem får moren til å fortelle om en uheldig episode fra sin ungdom, der hun kunne ha forulykket etter et fall fra en hest. Det lykkes dem likevel ikke å holde datteren tilbake. Lydia reiser av gårde, og etter dette starter hun et liv preget av ensomhet, slik bokas tittel så utvetydig signaliserer. Men der vi er vant til at ensomheten fremstår som noe unormalt, noe dysfunksjonelt som det gjelder å rydde opp i, beskrives ensomheten her som det trygge og normale, det som bringer Lydias liv i balanse. For er det noe hun kan, så er det å føre et høyst leveverdig liv i ensom majestet. Snarere er det det andre - bruddet på ensomhet - som representerer noe uforutsigbart og utrygt.

Vi følger Lydia gjennom ulike faser i hennes liv, der hun kommer i berøring med andre mennesker - som familien Brandt. Hun har flyttet til Norge og livnærer seg som veterinær.

"Hun så den lille gruppen for seg i alle enkeltheter, og det førte til at hun tenkte at hun selv nok var en typisk enslig kvinne, for det som opptok henne, det hun beskjeftiget seg med, det ville nok få andre stanse ved." (side 32)

Lydia lever uten skyldfølelse for at hun ikke besøker foreldrene så ofte - inntil moren dør og faren blir alene. Men hun vet ikke helt hva hun kan gi ham for å reparere tapet etter moren. Faren er heller ikke i stand til å definere hva han trenger, etter først nokså klønete å ha forsøkt å gi datteren litt skyldfølelse ved å fremstå som selvmedlidende. I en familie uten tradisjon for den slags hersketeknikker, biter dette ikke på Lydia.

"Hun burde kanskje ringe, snakke med ham, men hva skulle det tjene til. Han innbød verken til fortrolighet eller til umiddelbare bekjennelser. Trengte han henne, skulle han vel selv ta kontakt. Kanskje var det lysten til å forstå som plaget Lydia. Litt selvmedlidende kunne hun tenke på at det var farens strenge taushet som tøylet begges nysgjerrighet, for det lå et klart forlangende i en slik taushet, det var en distraksjon som mest av alt minnet om glemsel eller uoppmerksomhet. Som tenåring drømte Lydia om en kjæreste som verdsatte hver eneste av hennes bevegelser. Men selv om verken faren eller moren sa det like ut, lærte hun ganske snart at det var noe smålig og nærmest ondt ved slike drømmer. Man skulle leve et anstendig liv, og anstendig liv var dypest sett ensbetydende med å leve ubemerket. Men farens egen utilstrekkelighet, hva inneholdt den? Det at han forsøkte å overvinne en virkelighet som stadig vek unna? Eller plaget den ham, denne erkjennelsen av at en handling, et nederlag eller et øyeblikk av glede aldri utspiller seg så presist som et regnestykke." (side 80-81)

Bokas tittel bærer bud om at det meste av dramatikken i denne boka ikke først og fremst er av utvortes karakter. Dypest sett handler boka om hva som er et liv, eller kanskje mer presist hva som gir et liv en dypere mening. For Lydia er det hverdagens rytme som gir mening. Hun lever tett på naturen, og hennes yrke bringer både liv og død med seg. Noen ganger ser hun seg nødt til å avlive dyr for å spare dem for lidelse, selv om eieren setter seg i mot dette. Men mest av alt handler det om å redde liv, gi lindring, reparere skade. Med sin indre ro og harmoni kunne hun sikkert ha levd uten behov for noe mer og noe annet helt til sine dagers ende, om det ikke var for at omverdenen presser seg på. For Lydia er en vakker kvinne, og selv om hun ikke deler så mye av sitt indre liv med andre, vekker hun attrå hos noen av dem hun møter i sitt liv. Blant annet Edvin, en ung mann som blir vitne til et dilemma hun kommer opp i som veterinær en kveld, og som siden ikke klarer å glemme henne. Men Lydia gir ikke opp sin alenetilværelse sånn helt uten videre, og før hun tar et valg, tenker hun grundig gjennom tingene. For aldri har hun latt savnet etter noe annet og noe mer forringe sitt liv - alt det som var hennes liv der og da.

"Hun var på det rene med at ensomheten ikke nødvendigvis var et onde. Tosomheten var vel heller ikke noe bevis på kjærlighet, og hva ville en slik forbindelse egentlig gi henne? Likevel var det oppløftende at hun skulle treffe Edvin igjen, og da lørdagen kom, våknet hun og var fylt av en slags neddempet forventing, nedkjempet fordi alle formodningene hun hadde om Edvin virket så skjøre, så lette å rive i stykker. Var det hele en innbilning? Nei, det var heller det at ting var satt i gang uten at hun riktig ante hva det ville medføre." (side 125-126)

I de relativt korte kapitlene i boka, alle med besnærende overskrifter, skapes det stemninger som nesten er magiske - distanserte og nære på en og samme tid. Noen avsnitt var så vakre at jeg måtte lese dem om igjen, som dette avsnittet på side 97 i boka:

"I stallen lå den stakkars skapningen og prustet og skalv under et berg av skinnfeller og pledd. Eivors mann tok Lydia i hånden og takket henne for at hun hadde kommet. Lydia satte seg på huk og rev vekk alt som dekket hestekroppen. Det var som om hun forberedte et trylletriks. Hun sjekket hjerteslagene, åpnet de stengte øynene, lyset fløt frem i dem. Hun lot hendene gli over det grove, bastante dyret. Det var som om alt i den massive kroppen hadde låst seg, ledd og sener og muskulatur var i bend. Forsiktig klarte de tre å få hesten på beina. Den vrinsket høylytt og sparket i løse luften, slet seg fri og bykset forvillet ut på tunet så manen flagret. Det var virkelig et trylletriks. Og nå sto Lydia og visste ikke riktig hvordan det hadde gått til. Det var som en ligning hvor man har riktig sluttsum uten å kunne forklare hvordan man har kommet frem til resultatet."

Hva skiller Rune Christiansens roman fra mye annet jeg har lest? For det første er det noe helt særegent ved det rent språklige og litterære. Ikke bare er setningene i boka kunstferdige, men det er noe med hele historien i "Ensomheten i Lydia Enemans liv". Går det an å lage stor litteratur av å beskrive lykke? Ja, i alle fall når lykken defineres som indre ro og harmoni, slik det gjøres her. Jeg tenker også at det er meget spesielt at ensomhet ikke beskrives som noe dysfunksjonelt, som skal repareres. Lydia er fullt og helt seg selv nok, og hun trenger egentlig ingen andre, uten å være sær eller en outsider av den grunn. Og når hun velger seg bort fra ensomheten - unnskyld: alenetilværelsen - så er det ikke for å slippe unna noe hun frykter, men snarere for å utfordre en ukjent og usikker retning som livet byr henne. Akkurat dette får Rune Christiansen frem uten store fakter, i et språk som flyter lett og uanfektet - nærmest som poesi.

"Ensomheten i Lydia Ernemans liv" har bidratt til å gjøre meg svært nysgjerrig på resten av Rune Christiansens litteratur, og jeg ser frem til å utforske dette nærmere. Denne boka er en liten perle, rett og slett!

Godt sagt! (15) Varsle Svar

"Et menneske kommer til verden, det vandrer rundt i en ham av støv, det lever og spreller og strir en tid , det trekkes med sykdom og urett og savn. Så dør det og går i glemme og blander sitt støv til jordens. MARKUS står det kanskje på brettet, hvad for en Markus er det ?"

KILDEN ( eller brevet om fiskeren Markus ) av Gabriel Scott. (1918 )

Godt sagt! (7) Varsle Svar

...finske Kjell Westös roman "Hägring 1938" (norsk tittel: "Svik 1938") i klassen skjønnlitteratur for voksne. Jeg har ikke lest den, men hørte Westö fortelle om den på Litteraturhuset i Oslo tidligere i år - og siden har jeg flere ganger forsøkt å få kjøpt den på (finlands-)svensk, foreløpig uten å lykkes. Forfattermøtet overbeviste meg i seg selv, men i ettertid forsikret sikre kilder at denne romanen virkelig er helt fantastisk - og det synes åpenbart Nordisk Råd-juryen også!

Her er Nordisk Råds omtale av Kjell Westö og romanen "Hägring 1938" - pre-kåring.

I klassen for barne- og ungdomslitteratur stakk to nordmenn av med årets pris:
Håkon Øvreås og Øyvind Torseter for boken "Brune".

Godt sagt! (8) Varsle Svar

Det var smart ja.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Har endelig fått begynt på To Kill a Mockingbird, som jeg har hatt på leselista så lenge jeg kan huske, og jeg må si at jeg liker den veldig godt så langt!

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Takk til Annelingua, Ellen M og Lillevi, som har gjort det bokelskere skal gjøre. Jeg er så glad for disse bøkene.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Britt Karin Larsen er en poet. Det er kanskje derfor at noen opplever hennes stil som skisseaktig. Den er det, men det er så fint, og så klokt. Stakkars Henrik Langeland, som jeg leste etterpå, og som har så mye kunnskap om manipulering av det økonomiske markedet og hvem som er på hagefester, ble nokså mekanisk og grå, der jeg satt og savnet disse tankene som kom litt uforvarende på meg, og som alltid handlet om de store spørsmålene. Hun skriver så lett og så enkelt. Her har vi medisinen for dem som har gått lei av det spektakulære og ønsker seg mer av det som berører oss mest. Det står ikke så mye om forfatteren på nettet, og jeg har heller ikke funnet så mange intervjuer. Kanskje det er best slik.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Biblioteket er skogens søster, det finnes en ro der, man føler seg beskyttet, hyllene med bøker er som trestammer man går inn bak, i ly for andre blikk, og var det kanskje ikke trær de var, både hyllene og bøkene i dem, en gang for lenge siden ?

Godt sagt! (11) Varsle Svar

Sist sett

Tone SundlandNinaHarald KMads Leonard HolvikTorill RevheimElisabeth SveeNicolai Alexander StyveEirin EftevandBeathe SolbergToveIngvild SIreneleserRandiAEllen E. MartolSiljeAnn EkerhovdVibekeMarianne_Hilde Merete GjessingTrude JensenMette-MJulie StensethKirsten LundMonica CarlsenTrineBeate KristinMarianne  SkageNabodamaAkima MontgomeryIngeborg GIngeborgGro-Anita RoenAlice NordliHilde H HelsethBjørg  FrøysaaAstrid Terese Bjorland SkjeggerudAnne Berit GrønbechsiljehusmorSynnøve H HoelTherese Lier