Villskapens år

Bjørnstjerne Bjørnson 1832-1875

Oktober 2009 Innbundet

Dette er første bind i forfatterens biografi om Bjørnstjerne Bjørnson. I dette bindet møter vi Bjørnstjerne Bjørnson som kunstner og politiker, som et menneske blant andre mennesker, og som ektemannen til Karoline. Den tar også for seg vennskapet og konfliktene mellom Henrik Ibsen og Bjørnstjerne Bjørnson, fra de møttes tidlig i ungdommen, til de gikk hver sin vei. Med personregister og litteraturliste.

I 1858 les femten år gamle Bjørnstjerne Bjørnson ein avisartikkel om den franske februarrevolusjonen, om opprøret mot Europas mektige som sprer seg frå land til land, og noko vakner til liv i han. Det er eit engasjement og ei tru på folkopplysing og framtid som han skulle bera med seg resten av livet. I Villskapens år følgjer vi Bjørnstjerne Bjørnson frå han er ein ukjend og ærgjerrig ung mann, til han er midt i livet. Han vert heilt avgjerande i arbeidet for å skapa eit moderne og demokratisk Noreg. Han gjer teateret til skodeplass for det verkelege livet. Han innvarslar den litterære realismen i Norden. Edvard Hoem teikner eit sterkt og tydeleg portrett av denne mannen som var dikter, politikar, teatersjef og redaktør - ustoppeleg og engasjert på nær sagt alle område i samfunnslivet. Samstundes skildrar han Bjørnstjerne Bjørnson som eit menneske blant menneska, som sine venners venn, som ektemannen til Karoline og som stolt familiefar. Og aldri før har det vorte skrive så levande om vennskapet og striden mellom Henrik Ibsen og Bjørnstjerne Bjørnson, vi følger dei begge fra starten av karrierene deira, og til dei etter kvart går kvar sin veg. Villskapens år er det første av to bind i biografien om Bjørnstjerne Bjørnson. Andre og siste bind kjem i 2010, da det er 100 år sida Bjørnson døydde.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Omtalt person Bjørnstjerne Bjørnson

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Dei kom til hotellet, og Bjørnson ropte: 'Her vil jeg fanden ikke bo. Hvem fanden har raad til at la sig flaa levende? Ikke jeg. Jeg skriver ikke mine bøker til indtægt for hotelværter i Rom eller noget andet sted.’ 'Det ordner sig nok. Og saa spiser vi paa en trattoria i aften,’ svarte mor. Far straalede: ’Siger du det Karoline? Og chianti? Hvad?’ ’Og macaroni, far!’

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

Her er dei bøkene i samlinga mi som handlar om Bjørnstjerne Bjørnsons liv og dikting.

Faglitteraturen som eg les i 2010

Bøker jeg har lest i 2018

• "Syng mig hjæm - Bjørnstjerne Bjørnson 1890-1899" av Edvard Hoem
  • "Det evige forår - Bjørnstjerne Bjørnson 1899-1910" av Edvard Hoem
  • "Vennskap i storm - Bjørnstjerne Bjørnson 1875-1889" av Edvard Hoem
  • "Mig selv - en biografi om Henrik Wergeland" av Odd Arvid Storsveen
  • "Olav Duun - sjøtrønder, forteller" av Heming Gujord
  • "Mysteriet i trua - ein samtale mellom  Jon Fosse og Eskil Skjeldal" av Eskil Skjeldal
  • "Eit halvt liv - ein biografi om Per Sivle" av Alfred Fidjestøl
  • "Oscar Torp - en politisk biografi" av Hans Olav Lahlum