Henrik Wergeland

en biografi

Gyldendal 1994 Innbundet

Dette er en detaljert biografi om mennesket Wergeland. Forfatteren legger vekt på å skildre Wergelands samtid så realistisk som mulig, og å forstå dikteren i lys av hans familie. Vi møter mennesker fra alle lag i samfunnet, barndomsvenner, svirebrødre, erkerivaler, og får et innblikk i alt han rakk å engasjere seg i utenom diktningen: folkeopplysning, bondestorting, sedelighet, språkdebatt, fattigkvarterer, jødesak, forholdet mellom kongehus og regjering. Med litteraturliste og navneregister.

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788205219755

EAN 9788205219755

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt person Henrik Wergeland

Mest forfatter-portretter

Starten på den litterære æra i Norge startet vel med Henrik Wergeland. (Holberg bodde og hadde sitt yrke i Danmark i sin tid.). Jeg anser Henrik Wergeland som Norges første demokrat, sosialist og antirasist. Ser også på Wergeland som vår "landsfader".

Det startet først og fremst med hans far Nicolai Wergeland som tok del i grunnfestingen av grunnloven i 1814 (17.05.1814). Deretter sin sønn Henrik Wergeland og hans datter Camilla Collett.

Henrik Wergeland gav i sin tid "stafettpinnen" til Ole Bull. For Ole Bull besøkte Wergeland da han var i Oslo og fikk med seg Wergelands vyer av Norge. Ole Bull ansatte først Henrik Ibsen og siden Bjørnstjerne Bjørnson ved sitt teater i Bergen som var Norges første teater i sin tid.

Skrifter i samling Wergeland skrev utrolig mye i løpet av sitt korte liv. Han skrev alt fra farser, dikt, tragedier og barnevers til polemiske innlegg, artikler og brev. Cappelen gav i perioden 1957 til 1962 ut "Henrik Wergelands skrifter" i 8 bind. Nå gir Cappelen Damm disse ut på nytt, slik at nye generasjoner kan få tilgang til denne sentrale delen av vår kulturarv.

“Boghyllen er den stige som fører til at blive overmannens lige”
HENRIK WERGELAND

Ser Henrik Wergelands skrifter ble først utgitt i 1897, deretter i 1957 - sist 2008

• "Bjørnstjerne Bjørnson - kunstneren og samfunnsmennesket" av Per Amdam
  • "Rolf Stenersen - en biografi" av Espen Søbye