Et verdensdyp av frihet

Henrik Wergeland

liv - diktning - verdensbilde

Koloritt 2008 Innbundet

Boka gir en omfattende presentasjon av Henrik Wergelands diktning og presenterer biografiske hovedlinjer. Hovedfokus er på Wergelands verdensbilde slik det kommer til uttrykk gjennom hans verk Skabelsen. Har bibliografi og register.

"Om Henrik Wergeland er det sagt og skrevet mye, hva mer kan føyes til berget av viten? Likevel er kanskje ikke alt blitt sagt ... ". Slik begynner Geir Uthaug sin odyssé inn i Wergelands verden. Wergeland beskrev seg selv som en mangesidig diamant, og denne utrolige, urolige, livsbejaende, kontemplative dikterens mangfold spenner "fra himmel og til hel". Han var en frihetsånd som hørte hjemme i en større sammenheng, for diktningen og menneskets tanke krevde han grenseløse rom. Mot en bakgrunn av samtidens Europa, av 1814, Napoleonskrigene, og vårt hjemlige torvslag og med den kjempende og visjonære Henrik Wergeland i sentrum, gis her et bilde av Dikteren som går i rette med det éndimensjonale. Det er en reise vi får bli med på, gjennom Stella-dyrkelse og sifulinske opptrinn, i møte med den mørke Zobolam; fra Englands kyst til Skagastølstindene, fra det revolusjonære Paris og det blødende Polen; gjennom apokalypse og verdensbegivenheter, og i møte med særpregede personligheter. Alt bidrar til å kaste et mangefarget lys over Wergeland, så boken i seg selv blir en mangesidig diamant. Ved rikholdige sitater og sujetter fra Wergelands bukett av farser, skuespill, hans enestående Verdensdikt og strålende lyrikk, viser Uthaug at Wergeland er et kontinent vi ennå har til gode å oppdage. Og dette kontinent er "et Verdensdyb af Frihed, en Himmel af Sandhed, opfylt af Kjærlighed som Solegran, der smeltende i tusinforme'de Verdner".Som forfatter, lyriker og gjendikter har Geir Uthaug vist en enestående evne til å trenge inn i det romantiske univers. Han har gjendiktet en rekke av nøkkelverkene i romantikken, fra Byrons Don Juan til Keats Endymion. Hans verk om William Blake, Den kosmiske smie, høstet anerkjennelse i inn- og utland.

Forlag Koloritt

Utgivelsesår 2008