Olav Duun

sjøtrønder, forteller

Aschehoug 2007 Innbundet

Boka gir en samlet oversikt over Olav Duuns liv og forfatterskap. Forfatteren fører sammen det vi vet om Duuns liv og miljø med en gjennomgang av romanene, blant dem Juvikfolke, Ragnhild-trilogien, og Menneske og maktene.

For første gang får vi en samlet oversikt over Olav Duuns liv og forfatterskap.
Dikteren førte et regelmessig, skrivende liv år for år etter at han debuterte i 1907. I 20 år var han både forfatter og folkeskolelærer i Holmestrand.
Duuns bøker syder av indre liv og sterke spenninger mellom personene. Stoffet hentet han fra hjemstedet . Jøa i Ytre Namdal. Her hersket strenge normer for næringsliv og sosial tilhørighet, men de gamle samfunnsformene ble brutt av endringer som kom med moderne landbruk, fiske og handel. Duun opplevde dette i sin ungdom, for han hadde vært gårdsarbeider og vært med på fisket i flere år før han brøt opp og ble lærer.
Heming Gujords bok fører sammen det vi vet om Duuns liv og miljø med en fascinerende gjennomgang av romanene, blant dem Juvikfolket, Ragnhild-trilogien og Mennesket og maktene. Gujord tok i 2005 doktorgraden i nordisk litteratur med avhandlingen Juviking og medmenneske.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203190759

EAN 9788203190759

Omtalt sted Vestfold Nord-Trøndelag

Omtalt person Olav Duun

Stadig vekk er Olav Duun en forfatter som er mere respektert enn han er lest. Sitt mest entusiastiske publikum har han hatt blant norsklektorer og litterater. Men Duun er rett og slett for god til at profesjonelle lesere skal ha han for seg selv.

Mest forfatter-portretter

Litteratur om Olav Duuns liv og forfattarskap

• "Opplysningens sorte får - Jean-Jacques Rousseau (1712-1778)" av Martin Wåhlberg
  • "Ibsen - kunstnerens vei" av Bjørn Hemmer
  • "Nynorsk litteraturhistorie" av Jan Inge Sørbø