Petter Dass

mennesket, makten og mytene

K. Hansen 2006 Innbundet

Forfatteren har funnet fram til samtidige kilder om dikterpresten Petter Dass, som tidligere ikke er benyttet i den eksisterende Petter Dass-litteraturen. Kildene gir opplysninger om hans arenaer, familiære forbindelser, kontaktnett og diktning, og støtter ikke opp om den glorifiseringen av Petter Dass som tok til i tiden etter 1850, i kjølvannet av den norske nasjonalromantikken og i forbindelse med nasjonsbyggingen. Boken viser at den samtidige dokumentasjonen ofte gir andre bilder av Petter Dass som menneske, maktperson og dikter enn det den eksisterende litteraturen gir. Har litteraturliste og register.

"Petter Dass . mennesket, makten og mytene", er ei bok som er blitt til på bakgrunn av mye leting i arkivverket etter samtidige kilder som kan gi oss opplysninger om dikterpresten Petter Dass, hans arenaer, familiære forbindelser, kontaktnett og diktning. Historikeren og læreren Kåre Hansen fra Sandnessjøen, som i en rekke år han drevet arkivstudier og som har skrevet og gitt ut boka, har funnet svært mange kilder som tidligere ikke er benyttet i den eksisterende Petter Dass-litteraturen. Dette er kilder som i stor grad ikke støtter den glorifiseringen av Petter Dass som tok til i tiden etter 1850 . i kjølvannet av den norske nasjonalromantikken og i forbindelse med nasjonsbyggingen. Boka viser derfor at den samtidige dokumentasjonen ofte gir oss andre oppfatninger av Petter Dass som menneske, maktperson og dikter enn det bildet den eksisterende Petter Dass-litteraturen gir. .Petter Dass . mennesket, makten og mytene. vil ikke bare være lærerik for de som har spesiell interesse for Petter Dass. Boka tar også for seg en mengde hendelser fra Petters samtid, både landsdekkende og fra Nord-Norge. Boka vektlegger også tilknytningen til Bergen og Trondheim. Boka inneholder en omfattende oppslagsdel og er den best kildedokumenterte boka om Petter Dass som til nå er utgitt.

Forlag K. Hansen

Utgivelsesår 2006