Oscar Torp

en politisk biografi

Cappelen 2007 Innbundet

Fra Oscar Torp ble med i arbeiderbevegelsen som ung mann til han døde som stortingspresident 1. mai 1958, befant han seg i sentrum av begivenhetene som formet forrige århundre. Forfatteren skildrer Torps liv, og sentralt i boka står hans forhold til kongefamilien og Gerhardsen, foruten hans rolle i striden om general Fleischers selvmord. Har litteraturliste og personregister.

Fra Oscar Torp ble med i arbeiderbevegelsen som ung mann til han døde som stortingspresident 1. mai 1958, befant han seg i sentrum av de begivenhetene som formet det forrige århundre.

Det var han som talte Lenin midt i mot på begynnelsen av 1920-tallet, og som siden ble en av de viktigste mennene bak Arbeiderpartiets ferd mot makten. I april 1940 var Torp ansvarlig for transporten av Norges gullbeholdning, og av London-regjeringens medlemmer var han en av de få som faktisk fortsatte i politikken etter krigen.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788202235734

EAN 9788202235734

Omtalt sted Norge

Omtalt person Oscar Torp

• "Gerhardsens valg - Arbeiderpartiets tunge avskjed med Sovjetunionen 1917-1949" av Eirik Wig Sundvall
  • "Statsministerkuppet - Gerhardsen mot Nygaardsvold" av Harald Berntsen
  • "Einar Gerhardsen - en politisk biografi" av Finn Olstad
  • "Noen av oss har snakket sammen - personskifter i Arbeiderpartiet under Gerhardsen og Bratteli" av Hans Olav Lahlum
  • "I malstrømmen - Johan Nygaardsvold 1879-1952" av Harald Berntsen
  • "Flaggermusene" av Sigurd Evensmo
  • "Marcus Thrane - forbrytelse og straff" av Mona R. Ringvej
  • "En mann fra forgangne århundrer - overlege Johan Scharffenbergs liv og virke 1869-1965" av Espen Søbye
  • "Nærbilder fra et politisk jordskjelv" av Hans Wilhelm Steinfeld
  • "Det evige forår - Bjørnstjerne Bjørnson 1899-1910" av Edvard Hoem
  • "Dødsspillet - en biografi om motstandsmannen Gregers Gram" av Bernt Rougthvedt
  • "Riverton - Sven Elvestad og hans samtid" av Bernt Rougthvedt