Variantene

av (forfatter) og John Grande (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Dette er første bok om Maxfield Academy.

Benson Fisher har hatt en begredelig oppvekst i diverse fosterhjem. Nå er han lei, og søker seg inn på kostskolen Maxfield Academy. Han kommer inn på fullt stipend, og er lettet over å få starte med blanke ark - men han skal fort angre seg. Det viser seg at skolen ikke bare er alminnelig kostskolestreng. Den er et fengsel. Lærere finnes ikke, her styres alt av en viss "Iceman", som snakker til elevene via høyttalersystemer, og deler ut poeng og nådeløse straffer. Elevene har delt seg inn i tre fraksjoner som alle har ulike syn på hvorfor de er der og hvordan de skal overleve. Mellom dem utkjempes det en voldelig kamp på liv og død. Benson tilhører en fraksjon som ser på flukt som eneste utvei, men hvordan skal man rømme fra et sted hvor kameraer er overalt, og det er en alles kamp mot alle? Det sies dessuten at fluktforsøk straffes med døden ...

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202372064

EAN 9788202372064

Genre Dystopier Spenning

Kjempespennende! SF/dystopi med mer enn en touch av "Fluenes herre".

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Utrolig spennende dystopi. Klarte ikke å legge den fra meg.

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Her fortsetter oversikten over dystopiske fortellinger for ungdommer og unge voksne. Se del 1 her og del 2 her, og legg gjerne igjen forslag til bøker jeg bør inkludere. Om du er på jakt etter dystopisk litteratur for en eldre målgruppe, kan du se på denne lista.

Lista i sin helhet finner du på bloggen min.

Noen mangler oppsummering av plottet. Dette kommer.

Jeg leste 182 bøker i 2013.

Her er mine 37 favoritter blant dem, uavhengig av utgivelsesår.

Under lister jeg opp som forrige måned hvilke bøker jeg har slukt . Kom gjerne med tips hvis noen har det:)

Ei foreløpig liste over hva jeg har lest i 2012. Det er ikke så mye å skryte av foreløpig. Men lista vil bli oppdatert fortløpende.

• "Ekko" av Robison Wells
  • "Ikoner" av Margaret Stohl