Utmarker

av (forfatter) og Einar Blomgren (oversetter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Utmarker er første bok i en ny serie om etterforskerne Sam Berger og Molly Blom, og viser en ny, mørkere side av den kritikerroste forfatteren. Ellen Savinger er 15 år, og hun har vært forsvunnet i tre uker. Sam Berger frykter at hun har blitt offer for en seriemorder, men kollegaene i stockholmspolitiet vil ikke lytte: Ingen kropp, ingen forbrytelse.
Så kommer Sam i kontakt med mystiske Nathalie Fredén, som viser seg å ha uventet innsikt i saken. En historie med uhyggelige forgreininger til Sams eget liv toner frem, og plutselig er det jegeren selv som blir jaget. Og i utmarkene venter en sannhet som altfor mange har interesse av å skjule.

ISBN13 9788202535377

EAN 9788202535377

Omtalt sted Stockholm

Ufattelig spennende om den utradisjonelle politimannen Sam Berger, som driver en parallell privat etterforskning. Fordi han ikke får sine overordnede med på at det er en seriemorder som står bak forsvinningen til flere 15 år gamle jenter. Midtveis tar boka en helt ny og uventet vending. Og spenningen holder seg helt til siste side.

Her er min anmeldelse av Utmarker (ekstern lenke)

Har nettopp begynt på denne - for et språk. Elsker det - herlig å lese en krimroman med usedvanlig vakker språkføring.
"Han steg inn i dødsskyggens dal. Ble stående på teppet i entreen. Det dryppet fra hele kroppen. Han kjente tydelig at det piplet langs ansiktet, nakken, ørene, for deretter å fortsette nedover, strømmende. Det var som om hele kroppen var et eneste gråtende øye."

• "Speilenes bok" av E.O. Chirovici
  • "Under overflaten" av Val McDermid