Innland

av (forfatter) og Einar Blomgren (oversetter).

Cappelen Damm 2018 Innbundet

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788202565091

EAN 9788202565091

Serie Berger og Blom (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

For meg er denne boken perfekt, den har alt jeg ser etter i en krim bok. Jeg ble så revet med da jeg leste boken at jeg nesten kunne kjenne pulsen stige mot slutten. Denne anbefaler jeg på det varmeste. Den er gjennomført - du merker at forfatteren har brukt mye tid på alle karakterene og kjenner dem inn og ut. Miljøet og handlingen er helt ufattelig godt beskrevet; skummel, mørk, innestengt. En annen verden! LES!

Jeg hører til dem som tenkte at "Utmarker", den første boken i denne triologien av Arne Dahl, er en innertier. Jeg anbefaler å lese Geir Tangen sin bokomtale på bloggen hans (https://bokbloggeir.com/2017/03/09/utmark).

Jeg gledet meg derfor til fortsettelsen, og kjøpte derfor "Innland" med en gang den kom ut. Jeg leste den på en helg, en helg med intens spenning. Innland er en svært god oppfølger. Hva handler så "Innland" om:

Oppe i det dypeste, snødekte innlandet får Sam og Molly et uventet oppdrag. Samtidig som de er på flukt og må holde seg under radaren, må de inn i en sak som går tilbake til Sams første famlende skritt som etterforsker. Sitter feil morder i fengsel, blant annet på grunn av Sam? Har den egentlige morderen fortsatt å drepe, uten at noen vet om det? Er morderen fremdeles der ute? Forlagsliv har hatt et intervju med Arne Dahl og slik svarer han på spørsmålet om
Hva slags ondskap står Berger og Blom overfor denne gangen?
Det handler om innlandet også som metafor. Sam må ikke bare inn i sitt eget innland, men også besøke en indre region av et slag han aldri har besøkt før. Det handler om dybdepsykologi, et ordentlig skremmende sykt indre, en dypt skadet sjel som for enhver pris må stoppes. For de gjerningene morderen begår, er særdeles ondskapsfulle …
Hvis jeg (Arne Dahl) påstår at Berger og Blom-serien er en perfekt symbiose av klassisk politikrim og psykologisk thriller. Vil du si deg enig?
Da blir jeg både glad og takknemlig.
Mystiske kvinneskikkelser er det flere av. Hvor henter du inspirasjonen til disse?
Det er på tide at vi slutter å gjøre kvinner til ofre. Selvsagt kan de være ofre – og er det også ofte – men de kan like gjerne være hardkokte og upålitelige, som Molly. De er også fullt i stand til å begå like grove forbrytelser som menn. I takt med at feminismen seirer, blir menn og kvinner like sterke og like frie og har også mulighet til å være like onde. Vi kommer til å få se adskillig flere kvinnelige gjerningspersoner i fremtiden.
(Sitat Forlagsliv om Krimbøker, Intervju med Arna Dahl)**

God lesing :)

Hadde man hatt 4 pluss, hadde den fått denne karakteren. Godt skrevet, men litt hesblesende og lite sannsynlig på slutten. Fikk følelsen av at jeg leste et filmmanus, ikke en bok. Ikke spennende nok, men for all del underholdende som krim.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Spørsmålet er om ikke vi, blant alle de millioner av dyrearter på jorden, innehar verdensrekorden i umenneskelighet. Til tross for at det er vi som liksom skal være menneskelige.

Tausheten var på dette tidspunktet en tredje person i rommet, et ytterst påtrengende vesen.

Målet er 65 bøker.

Lest i 2020

Egen oversikt over leste bøker i 2020.

• "Åpen sjø" av Arne Dahl
  • "Friheten" av Arne Dahl