Under gullregnen

Aschehoug 1979 Innbundet

Utgivelsesår 1979

ISBN13 9788203098543

EAN 9788203098543

Har av en eller annen grunn skydd disse bøkene av Marie Mamsun,selv om jeg har lest veldig mye om og av Knut Hamsun, kanskje på grunn av skuffelsen av hva hans sønner gav ut, særlig Tore Hamsun. Men Marie Hamsun......vel, man anklage henne for mye, når det gjelder renvasking av seg selv, i diverse skrifter, noe som har politiske årsaker, men hun kan virkelig formulere seg! Og uten at det er påtrengende; men slik at leseren kan konkludere selv.

Veldig fine beskrivelser hele veien. Det er språket som er blitt mer fattelslig etterhvert som tiårene går. Tilbake på 50-tallet kunne de beskrive tanker uten å ty til "og jeg bare...." "og han liksom....." uten å tilføre de nødvendige adjektivene som lar en hørende eller lesende sette seg inn i situasjonen.

Jeg kjøpte denne boka (brukt, den er fra 1959) etter å ha lest den siste biografien om henne, som var god. Synes at "Under Gullregnen" fortjener et nytt opplag. Har enda ikke lest Regnbuen.

Livet, som han (Knut Hamsun) hadde elsket, ble han stundom hardt, men døden, som han hadde fryktet, ble han mild.

"Da jeg var skolepike i 13-årsalderen, spurte jeg en litt eldre venninne hva det var å være vimsete. Det var ikke noe alminnelig uttrykk i bygden. Hun sa: Det er å ville gjøre alle ting på en gang!"

Paa gjengrodde stier var kommet ut, og jeg gikk i enrom med boken. For siste gang hadde da Knut utlevert sin sjel til venn og fiende. Jeg kjente ham igjen fra levet og drømt liv. Det går en linje fra Sult til Paa gjengrodde stier med mange merkestener underveis, men det syntes meg å være den unge dikteren i Sult som var kommet til veis ende nå. De ytre forholdene er så like med fattigdom og motgang. Dikteren i Sult knytter hendene mot Gud og sier: Du har brukt Makt imot mig og du vet ikke at jeg aldrig bøier mig i Motgang.

Det forsøkes nå dradd et skille mellom dikteren og mannen, det må la seg gjøre å skrelle denne løken og finne den smakelige kjernen. Jeg tror det ville gå som ved en viss annen leilighet, da en løkskreller satt tomhendt igjen til slutt.

Arild kom hjem og skulle hjelpe til med jordbruket, nå da det var så vanskelig å få folk. Det første han gjorde var å kjøpe et nytt økseskaft uten å spørre sin far. Da slo lyn og torden ned i et brak.
Om sommeren pleide jeg å stoppe strømper ved et bord på Nørholms grønne, vakre tun. Jeg pleide også, når jeg gikk fra arbeidet, stikke nålen i husveggen til jeg kom tilbake. Enten det nå var krig eller fred.
Men en uheldig stund oppdaget han (Knut) nålen i veggen "Gud i himmelen!" ropte han, "er det rart det går den veien høna sparker!"

født 4. august 1859 i Vågå som Knud Pedersen,
død 19. februar 1952 på Nørholm
Wikipedia

Mestselgende litteratur i Norge på 1950-tallet. Alle sjangre.
Listen er sortert i tilfeldig rekkefølge og er ikke komplett.

• "Bygda" av William Faulkner
  • "Marie Hamsun - et livsbilde" av Birgit Gjernes
  • "Bygdebarn" av Marie Hamsun
  • "Den unge Hamsun - 1859-1888" av Lars Frode Larsen
  • "Regnbuen ; Under gullregnen ; Knut Hamsuns brev til Marie" av Marie Hamsun
  • "Min klient Knut Hamsun" av Sigrid Stray
  • "Pider Ro's historier - om hans forunderlige oplevelser tillands og tilvanns" av Gabriel Scott
  • "Flyktningen - Aksel Sandemose - en biografi" av Jørgen Sandemose
  • "Kimen" av Tarjei Vesaas