Regnbuen ; Under gullregnen ; Knut Hamsuns brev til Marie

av (forfatter) og Knut Hamsun (forfatter).

Aschehoug 1988 Innbundet

Utgivelsesår 1988

ISBN13 9788203158643

EAN 9788203158643

Serie Gigantbok fra Aschehoug

meget ble tålt og tilgitt i nattens navn.

1951
I disse aprildagene mens jeg skriver dette, er det 43 år siden vårt første møte.
Den gamle, hvithårede damen jeg ser i speilet når jeg snur litt på hodet, det er meg.
Og her hos meg, i den medtatte kurvstolen som knirker så leit, sitter min mann bøyd under sin harde skjebne og sin mange år.
Jeg tenker sørgmodig at kanskje skulle vi ikke målt hender allikevel den gang på Theatercafeen for lenge, lenge siden - ?

Hamsun skrivet til Marie:

Igaar fik jeg sendende fra den russiske Damen som bad om Autograf og Foto, et stort Litografi af Dostojevskij. Det var svært interessant, han er den vældigste af de russiske Giganter - den eneste Digter jeg har lært noget af. Jeg vil ha Ramme om det Billede og sende Dama et skjønt Portræt af Hr. mig.

Hamsun skriver til Marie:

"Skinsyk paa meg paa Sortland! Jasaa. Ja, her er fire angivelige Hunkjøn - og jeg har akkurat fire Stoler paa Rummet mit! Jeg ber dig forstaa at bare en er dejlig for mig i Livet....
Kjøpte du dig Hat i Svolvær? Svar meg paa det! Eller kjøpte du tvertimot Ost for alle Pengene?

Hamsun skriver til Marie:

Jeg sitter paa Altanen hver Dag enten det sner eller ei. Det gaar riktig godt fremover med Boken (August), men Gud vet om den blir til noget, har mine store Tvil. Det skal være et Angrep paa Industrien. Det, er jo alright nok, men om jeg har greiet den rent dikterisk, det spørs...

født 4. august 1859 i Vågå som Knud Pedersen,
død 19. februar 1952 på Nørholm
Wikipedia

Det er så flott når venner, bekjende og ukjende legg ut ein heil haug av bøker på Facebook og blogger, og skriv at dei skal seljast. Alle bøkene på denne lista kosta mellom 5-35 kroner. Eg fekk karra til meg fire bøker som eg har tenkt at eg skal skaffe meg. Alt saman for 80 kroner :)

• "Under gullregnen" av Marie Hamsun
  • "Min klient Knut Hamsun" av Sigrid Stray