Svik : førkrigsår ; Krig : 1940 ; Brød og våpen

Oktober 2005 Heftet

Svik: førkrigsår: Romanen handler om livet blant arbeidsfolk på Grünerløkka i Oslo de siste to årene før krigen kommer til Norge i april 1940. Spania-kjemperne vender tilbake, vinterkrigen i Finland setter sinnene i kok, og krigstrusselen blir stadig mer overhengende. I skyggen av dette går livet sin gang, med store og små gleder og sorger, til alt blir forandret på en eneste natt. Krig: 1940: Det er våren og sommeren 1940. Tyskerne marsjerer i Oslo. Ungjenta Unni Johansen forbanner virkeligheten. Arbeiderguttene fra Grünerløkka er ved fronten, i Østfold, på Sollihøgda, ved Bjørgeseter, i hendene på krefter som har kontroll over dem. De har meldt seg for å kjempe mot tyskerne, men er det deres krig? Brød og våpen: Med denne boka avsluttes romantrilogien om krigsårene i Norge. Boka viser hvordan det store persongalleriet opplevde årene under den tyske okkupasjonen. Den forteller om hverdagens matmangel og motstandsbevegelsens våpenmangel, om arbeidere på Akers Mek, og Standard Telefon- og Kabelfabrikk, om borgerskapets manglende krigsvilje, om sabotasjeaksjoner og om kommunistenes motstandskamp i Østlandsområdet. I epilogen får vi vite hvordan det gikk med de mest sentrale karakterene i tiden etter krigen og frem mot syttitallet.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2005

Serie Oktober pocket

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Oslo

Dagene går, ikke fort, men de går, en for en, som en astmatisk mann som går opp ei bratt trapp.

Liste med ulike trilogiar frå inn og utland!

Bøker om Dag Solstad

Det er så flott når venner, bekjende og ukjende legg ut ein heil haug av bøker på Facebook og blogger, og skriv at dei skal seljast. Alle bøkene på denne lista kosta mellom 5-35 kroner. Eg fekk karra til meg fire bøker som eg har tenkt at eg skal skaffe meg. Alt saman for 80 kroner :)

• "Krig - 1940" av Dag Solstad
  • "Brød og våpen - roman" av Dag Solstad
  • "Kamerat Stalin, eller familien Nordby - Et skuespill om en norsk kommunistfamilie i åra 1945-56" av Dag Solstad
  • "Sleng på byen" av Dag Solstad
  • "Artikler om litteratur 1966-1981" av Dag Solstad