Samlede verker. Bd. 1-15

Gyldendal 1992 Innbundet

Oppmerksomheten om Knut Hamsun, både hans liv og diktning, er større enn noensinne. Stadig nye generasjoner finner fram til bøkene hans og opplever den fantastiske rikdom av personer og hendelser i hans fabelverden. Det er bakgrunnen for at Gyldendal nå sender ut den åttende utgaven av hans samlede verker. Utgaven omfatter 15 bind, som inneholder alle hans 21 romaner, novellene, fortellingene, de seks skuespillene og mesterverket han skrev etter krigen, På gjengrodde stier.

Utgivelsesår 1992

ISBN13 9788205209411

EAN 9788205209411

Serie Hamsun, K. Samlede verker 1-15. Innbundet

Genre Klassisk litteratur

Det var intet pent på denne mand, han var så ufuldkommen, stærk nok over akslerne, men med nogen skrøpelige lægger, han så ut som han var undfanget av en elev, en lærling i faget, og gjort på en tjenestepike.

Fra "Siste kapitel".

En ufrugt, en forbryter, selve den fagmæssige lastefuldhet, men pragtsyk, glimrende, soppenes kardinal.

(Om fluesopp)

Hun vet intet især, hun taler mellemklassens unuancerte norsk, hun kan ikke synge mere end alle andre, har ikke lært å styre hus, kan ikke gjøre en dags arbeide, ikke sy sin egen bluse, men hun kan klikke på en skrivemaskine og hun har lært fransk.

Fra "Siste kapitel"

Det var en dame ute i årene, fraskilt manden, men endda med ubrukte reserver, pudder i ansiktet, stramt korset og smil.

Fra "Siste kapitel".

Hun var blit litt rød, kanske av en tanke, en erindring, det var pent, hun var ophidset og vakker.

• "Knut Hamsun - guddommelig galskap" av Øystein Rottem
  • "Min klient Knut Hamsun" av Sigrid Stray