Tjeneren

Tiden 2021 Innbundet

Krystof er den perfekte tjener. Nøyaktig og usynlig sørger han for at alt er som det skal være på slottet, og han har ingen ambisjoner ut over å fylle sin lille rolle i det store maskineriet. Men under en gallamiddag på slottet blir han tilfeldigvis vitne til en forbrytelse som setter ham i et moralsk dilemma og får store konsekvenser.

Fengsel, krig, flukt og kjærlighet er bare noen av ingrediensene i denne medrivende fortellingen, som viser hvordan mening kan finnes på de mest uventete steder.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2021

Genre Spenning

Handlingen foregår i et fiktivt europeisk land, før mobiltelefon, men etter industri og moderne biler. Personenes navn, indikerer mellom-eller øst-Europa.
Tjeneren er Krystof, som er selvutslettende, uten hang til egen vinning og ambisjoner; den perfekte ansatte på et kongelig slott. Av de tre kongsdøtrene, er det den yngste, Florentina, som er Krystofs favoritt. Da hun var jentunge lekte de sammen, men nå er hun tenåring, og forholdet har forandret seg. Etter et avisoppslag, går Florentina helt i kjelleren, og Krystof tar mot til seg for å prøve å ordne opp. Han har dessuten et pressmiddel mot makteliten etter forbrytelsen han ble vitne til på slottet. Konsekvensene alt dette får for Krystof, er han ikke forberedt på.

Synes bok er litt vanskelig å plassere. Kan i utgangspunktet virke som en dystopi/fantasy, men den utvikler seg til noe annet. Første halvpart er ganske treg, men den tar seg noe opp. Synes likevel den har noe uforløst over seg.

Ein god debutroman med handling frå eit fiktivt kongedøme.

03.10.2020 ble det lånt første bok på bokstav A på biblioteket.
Jeg hopper over bøker jeg har lest før og husmorporno

Nytt år nye muligheter for nye lese opplevelser

• "Julebrev" av Kjersti Herland Johnsen
  • "Gult farevarsel - roman" av Brit Bildøen
  • "Bomullsengelen - roman" av Susanna Alakoski
  • "Bli snill igjen - roman" av Geir Gulliksen
  • "Merking" av Fríða Ísberg
  • "Ett minutts stillhet - roman" av Cecilie Enger
  • "Skammens mødre - en roman om alenemødrenes tøffe kamp på 50- og 60-tallet" av Anita Østerbø
  • "Den andre" av Kristin Solberg
  • "Penger på lomma - roman" av Asta Olivia Nordenhof