Språk og natur

H Press 2005 Heftet

Forfattere skriver under mottoet Hvorfor skrive hva hvordan.

Forfattere skriver under mottoet Hvorfor skrive hva hvordan.

Forlag H Press

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788292532058

EAN 9788292532058

Serie Imperativ (4)

Vi er blitt insekter. På enkleste måte kan vi få vite alt, om seksualitet, vold, uten det mindte snev av allegori, fortelling, lignelse, slik at vi aldri noensinne får vent oss til å bruke vår forstand, men alltid går strake veien til det informative. Og hvis vi skal ha en hennelig verden å utfolde oss i, må den forflyttes mot det forbryterske, ulovlige, ellers blir den latterliggjort, som utilgjengelig poesi, avantgardefilmer, kompleks kunstmusikk. Sånn er det å leve i et middelkulturelt uttrykk, som skal være gjennomdemokratisk, for at alle, på en eftasstund, skal kunne forstå den, og kunne forbruke den voksne kulturvaren. Dermed betyr ikke erfaing noe. Erfaringen blir heller nedfelt i de systematiske prosedyrene, i å håndtere generasjoner, med varierende studiekompetanse, gode årsklasser, eller ren og skjær mote. De erfaringer dagens eldre faktisk har fått er ikke bare meningsløse for de yngre, men også for dem selv. Dette betyr at vi egentlig ikke utvikler oss i livet, ikke i det hele tatt, og dermed mister vi selv muligheten til å forstå utviklingen.

Siden mange bokelskere til tider kan bli oppgitt over alle bøkene som stadig gjenstår å bli lest, så har jeg laget en liste over bøker som er både svært gode og korte.

Gi gjerne beskjed hvis dere vet om gode bøker som mangler på listen.

Liste over gode bøker under 100 sider. For deg som gremmest over å lese mykje men som så verkeleg vil.

Kommenter og legg gjerne ut dine bøker med like snevert sidetal..

• "Alle med lunger kopla saman" av Juliana Spahr
  • "Forgreininger - essays og annen prosa" av Thure Erik Lund