Nye ritualer

dikt

Kolon 2008 Innbundet

Boken inneholder dikt som er kontrastfylte og fulle av overraskende vendinger.

Cecilie Løveid regnes som en av de betydelige lyrikerne i norsk etterkrigslitteratur. Hennes sjangeroverskridelser fra slutten av sekstitallet og til i dag har hatt stor innvirkning på norsk dramatikk så vel som prosa og poesi. I Nye ritualer viser Cecilie Løveid seg som den frodige og fabulerende lyriker hun er. Det er sprelske dikt fulle av overraskende vendinger.

Forlag Kolon

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205385245

EAN 9788205385245

Da den første unge mannen skulle ta sin første legeeksamen inviterte han henne rett til sengs. Han leste til eksamen ved å telle hvert ben i kroppen hennes, pekte seg inn, talte og fant nye tallkombinasjoner sang alle navn på latin som en vokalkomposisjon over antikke tekster. Det var moro å bli tellet til 436 og likevel bare én hele tiden. Han ringte til en venn og la frem ideen til en musikal. Og dermed ble han ikke lege.

Dørene gled til side. Vi stod der overrasket. Jeg klamret meg til en vilt fremmed. Det var det ene, det andre var at jeg sluttet ikke å klamre, aldri aldri aldri ville jeg miste ham, da ville jeg heller falle.

Nå lurer jeg på om han alltid kommer til å sitte i setet ved siden av meg, på vei opp i mørket.

Der inne i kjellertunnellen lå et menneske hun åpenbart kjente godt, så godt at hun slo opp paraplyen, forsvant opp i luften, vi kunne bare ikke følge med, det nærmeste jeg kom Mary Poppins i mitt liv, den kjente barnepiken, litteraturvitenskapelig tolket som dyrenes dronning alias gudinnen Ishtar, og det har ennå ikke kommet noen Higgins inn i mitt liv.

Det er underlig at man tror at man kan spise og forsvinne samtidig, sa fotografen.

Hvis ikke det hadde vært for

global oppvarming

ville jeg fått barn utelukkende

for å bli den moren

som henter barnet