2 dikt om modernitet

av (forfatter), Fernando Pessoa (forfatter) og Øystein Vidnes (gjendikter).

Flamme forlag 2009 Heftet

Boken inneholder 2 dikt om modernitet samt en bonustekst hvor forfatteren svarer på spørsmål.

Om sitt forfatteralias Álvaro de Campos har Fernando Pessoa (1888-1935) sagt følgende: «Hvis jeg var kvinne - hos kvinner opptrer hysteriske fenomener som anfall og lignende - ville hvert eneste dikt av Álvaro de Campos (den mest hysterisk hysteriske delen av meg) utløse en alarm i nabolaget.» Og de to diktene i denne boka er ganske riktig av det alarmutløsende slaget: «Triumfode» starter og slutter i et eksaltert modus; det går ut i maksfart og øker på etter hvert, som langrennsløperen Vegard Ulvang pleide å si. Mens i «Maritim ode» drømmer dikter-jeget om å bli fysisk penetrert - bokstavelig talt - av fortida: «Gjer kva de vil med meg, berre det er til sjøs,/ På skipsdekk, til lyden av bølgjer/ At de flår, drep, knuser meg!»

Forlag Flamme forlag

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202291396

EAN 9788202291396

Språk Nynorsk

Eg hugsar kor interessant det ville vere å hengje søner framfor auga til mødrene deira(men kjenner meg ufrivillig som mødrene deira), å gravleggje fire år gamle barn levande på aude øyar og ro foreldra inn dit så dei kan sjå det(men stivnar ved tanken på ein son eg ikkje har, og som ligg og søv roleg der heime).

• "Vagt sett vagt sagt" av Samuel Beckett
  • "Poesi i form av en rose - et utvalg = Poesia in forma di rosa" av Pier Paolo Pasolini
  • "Regarding the pain of others" av Susan Sontag
  • "Alberto Caeiros poesi" av Fernando Pessoa