Spion og forræder

av (forfatter) og Kjersti Velsand (oversetter).

Kagge 2020 Innbundet

En vanvittig spennende spionthriller fra virkeligheten!

Den sovjetiske KGB-spionen Oleg Gordijevskij jobbet i det skjulte for britiske MI6. Som en av den kalde krigens viktigste dobbeltagenter lekket han informasjon som førte til arrestasjonen av de norske spionene Gunvor Galtung Hovig og Arne Treholt.

Livet hans er som en spionroman: oppvokst i en KGB-familie var spionasje hans naturlige karrierevalg. Som dyktig KGB-mann på overflaten ble han KGBs fremste mann i London, samtidig som han lekket til britene i det skjulte. Et dobbeltspill varer sjelden evig, og snart brant det under føttene hans. Kunne han klare å hoppe av til Vesten før arrestasjon og en sikker død ventet ham?

"Den kalde krigen våkner til nytt liv i denne hybriden av dokumentarbok og spionthriller... Et strålende innblikk i en epoke som virker både kjent og besynderlig, både nostalgisk og skrekkinngytende. "NRK

Forlag Kagge

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Storbritannia Sovjetunionen

Omtalt person Oleg Gordievskij

• "Jakten på Eichmann - hvordan en gruppe overlevende og noen unge nazijegere oppsporet og fanget verdens mest beryktede nazist" av Neal Bascomb
  • "En fri agent" av John Le Carré
  • "Al-Qaida og veien til 11. september" av Lawrence Wright
  • "En by i brann" av Garth Risk Hallberg
  • "Krig og terpentin" av Stefan Hertmans
  • "En amerikansk sønn" av Philipp Meyer
  • "Tilbake til Lemberg - om opphavet til begrepene "folkemord" og "forbrytelser mot menneskeheten"" av Philippe Sands