Jakten på Eichmann

hvordan en gruppe overlevende og noen unge nazijegere oppsporet og fanget verdens mest beryktede nazist

av (forfatter) og Einar Blomgren (gjendikter).

Schibsted 2010 Innbundet

Boka beskriver den dramatiske historien om hvordan den israelske etterretningstjenesten sporet opp og kidnappet Adolf Eichmann i Buenos Aires og fraktet ham tilbake til Israel, hvor han ble stilt for retten for sine forbrytelser under andre verdenskrig.

I sluttfasen av den annen verdenskrig rømte SS-offiseren Adolf Eichmann, den operative lederen for "den endelige løsning" på jødespørsmålet, fra amerikansk fangenskap og gjemte seg oppe i fjellene før han etter hvert flyktet fra Europa og startet et anonymt liv i Buenos Aires. Boken forteller den dramatiske historien om hvordan den israelske etterretningstjenesten sporet opp og kidnappet Adolf Eichmann i Buenos Aires og fraktet ham tilbake til Israel. Neal Bascomb skildrer på thrilleraktig vis de ytre rammene for selve aksjonen, men tegner også et gripende bilde av persongalleriet i etterretningsteamet og de følelsene som hver enkelt - flere av dem overlevende fra Holocaust - må jobbe seg igjennom i møtet med en av historiens mest beryktede nazister. "Autoritativ, betimelig og til å få frysninger av ... Et inngående og grundig verk som overgår tidligere tilnærminger." Washington Times

Forlag Schibsted

Omtalt tid Etterkrigstiden 1960-1969

Omtalt sted Israel Argentina

Omtalt person Adolf Eichmann

Spennende bøker jeg blir oppslukt av

• "Slaget om Storbritannia - fem måneder som endret historiens gang, mai-oktober 1940" av James Holland
  • "Armageddon - kampen om Tyskland 1944-45" av Max Hastings
  • "Annas hus - en beretning fra Stavanger til Jerusalem" av Odd Karsten Tveit
  • "Arnhem - slaget om broene, 1944" av Antony Beevor
  • "Den glemte armé - i skyggen av hjemmefronten" av Anders Johansson
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Andre verdenskrig år for år" av Michael Tamelander
  • "Arven etter Hitler - Tysklands oppgjør med naziregimet" av Anette Storeide