Til Berlin faller

nordmenn i Det tredje riket

Kagge 2018 Innbundet

Tidlig april 1940: Aftenpostens Berlin-korrespondent Theo Findahl kommer over sensasjonelle opplysninger. Tyskland planlegger å invadere Norge. Men ingen tar meldingene hans på alvor.

Findahl hadde kommet til Berlin året før, og ble værende i byen under hele krigen. Dagbøkene hans skildrer både rystende verdensbegivenheter og det stadig tøffere dagliglivet i den tyske hovedstaden. Rundt Findahl spinner forfatteren et stort nett av andre nordmenn og skandinaver - forretningsfolk, studenter og korrespondenter i alle politiske farger. I 1941 blir Findahls eventyrlystne nevø, Dresden-studenten Sverre Bergh, rekruttert til å spionere for de allierte. Han kommer snart på sporet av hemmeligheter som kan avgjøre krigen.

Samtidig følger vi familien Hjort. I sentrum står den frittalende Johan Bernhard Hjort, en tidligere nasjonalsosialist som dømmes til husarrest i Tyskland. Hans antinazistiske datter Wanda forstår snart at oppholdet kan brukes konstruktivt.

Til sist samles trådene i en dramatisk fortelling om en lite omtalt del av norsk krigshistorie. Det tredje riket er på sammenbruddets rand. Det handler om å overleve - til Berlin faller.

«Erle Sørheims bok viser en verden som er ukjent for mange.(...) Historien om Wanda Hegers pågåenhet og mot er både viktig og sterk.» Dagbladet

Forlag Kagge

ISBN13 9788248920601

EAN 9788248920601

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Berlin

Omtalt person Theo Findahl

• "Norges verste nazister - nordmenn og tyskere i Hitlers tjeneste 1940-45" av Bernt Rougthvedt
  • "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport
  • "Kvinner i hemmelige tjenester - etterretning i Norden under den annen verdenskrig" av Tore Pryser
  • "Skyggespillet - løgn, kjærlighet og rettferdighet langs nazistenes fluktrute" av Philippe Sands
  • "Den våte fisken" av Volker Kutscher
  • "Ravnen" av Lionel Davidson
  • "I dyrets buk - beretningen om en amerikansk diplomatfamilie i Hitlers Berlin" av Erik Larson
  • "Etter ildstormen" av Rhidian Brook
  • "Jenta med minneboken - en historie om krig og familie, og et menneske tapt og funnet" av Bart Van Es
  • "Dømmer ikke" av Oliver H. Langeland
  • "Drømmen om det fullkomne samfunn - fire totalitære ideologier - én totalitær mentalitet?" av Øystein Sørensen
  • "Mussolini - en studie i makt" av Göran Hägg