Gestapos hemmelige terrorplan

operasjon Blumenpflücken

Aschehoug 2013 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Her fortelles en brutal og lite kjent historie om tyske terrordrap i Norge, begått fra juni 1944 til januar 1945.
Operasjon Blumenpflücken var nazistenes hemmelige drapsplan. Minst 11 nordmenn ble drept i alt. Det var snakk om rene snikmord. Flere av ofrene ble bortført og senere funnet døde ved landeveier eller på øde steder. Morderne bar sivile klær, og ugjerningene var planlagt så det skulle se ut som de var utført av andre nordmenn. Slik ønsket Gestapo å skape redsel, uhygge og splid i befolkningen.
Boken følger drapene fra planlegging til utførelse og frem til rettssakene mot morderne etter krigen. De dødes familier og deres skjebne blir også skildret.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788203293801

EAN 9788203293801

Omtalt tid 1939-1945

Den 8. desember 1944 klokken 14.20 sitter en av Milorgs hemmelige telefonavlyttere i Drammen og noterer ned en inngående samtale til Gestapos hovedkvarter. Gestapo i Drammen har tre telefonlinjer, og seks motstandsfolk sitter til enhver tid og lytter og skriver ned alt som blir sagt. Lyttestasjonen, som ligger godt bortgjemt på Drammen sykehus bærer kodenavnet Tally. Nazistene snakker ofte åpent på telefonen, selv om de av og til hysjer på hverandre og prøver å være forsiktige.

• "Hitlers norske skijegere - norske SS-frivillige i Karelen 1941-44" av Geir Brenden
  • "Ulvetiden - krig og samarbeid" av Kjell Fjørtoft
  • "Krigen fra himmelen - fallskjermangrepet mot Dombås april 1940" av Egil Ulateig
  • "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen
  • "Oppgjøret som ikke tok slutt" av Kjell Fjørtoft
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette Storeide
  • "Farlig farvann - Hurtigruten i nord 1940-45" av Alf R. Jacobsen
  • "Hitlers vikinger - historien om de nordiske Waffen-SS-enhetene" av Jonathan Trigg
  • "Kryssild - krig og kjærlighet i Atlanterhavskonvoiene 1940-41" av Alf R. Jacobsen
  • "Den glemte armé - i skyggen av hjemmefronten" av Anders Johansson
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Veien mot undergangen - historien om de norske frontkjemperne" av Egil Ulateig