Hitlers vikinger

historien om de nordiske Waffen-SS-enhetene

legionene, SS-Wiking og SS-Nordland

av (forfatter) og Aleksander Melli (oversetter).

Vega forlag 2012 Innbundet

Forfatteren forteller her om skandinaver som sluttet seg til Waffen-SS. Vi får høre om kampene de kjempet, og om hva som gjorde at de traff dette valget. Boka er i størst mulig grad basert på intervjuer med overlevende veteraner.

Waffen-SS var selve symbolet på nazistenes drøm om en verden dominert av legioner av ariske "supermenn". Avdelingen, som besto av kamptrente og Hitler-lojale soldater, var i utgangspunktet blitt opprettet som en militær elite, men skulle etter hvert bli Nazi-Tysklands "andre hær", og telte nærmere en million mann mot slutten av krigen. Tusenvis av SS-medlemmene var ikke tyske. Fremst i rekkene var skandinaver fra Danmark, Norge, Sverige og Finland. Til å begynne med tjenestegjorde de i nasjonale legioner, men ble etter hvert brakt sammen i SS-Panserdivisjon Wiking og SS-Pansergrenaderdivisjon Nordland. I Hitlers vikinger forteller Jonathan Trigg detaljert om kampene disse mennene kjempet, og om hva som gjorde at de sluttet seg til Waffen-SS.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2012

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Norden

• "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen
  • "Kryssild - krig og kjærlighet i Atlanterhavskonvoiene 1940-41" av Alf R. Jacobsen
  • "Norske offiserer i Waffen-SS" av Geir Brenden
  • "En av oss - norske frontkjempere i krig og fred" av Vegard Sæther
  • "Dagbok frå ein rotnorsk nazist" av Egil Ulateig
  • "Ved porten til helvete - trolldomsprosessene i Finnmark" av Rune Blix Hagen
  • "Kings Bay-saken" av Monica Kristensen
  • "Glemt soldat - historien om Wolfgang, norsk østfrontsoldat" av Sigurd Senje
  • "Vi dro mot nord - felttoget i Norge i april 1940, skildret av tyske soldater og offiserer. (Oslo, Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, Møre og Romsdal)" av Sven T. Arneberg
  • "16 år og Hitlers soldat - historien om Ivar Skarlo, en norsk soldat på Østfronten" av Odd Helge Brugrand
  • "Det svenske sviket - 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Harald V - en biografi" av Per Egil Hegge